Berlingske Business

Her er Spotifys plan for at slå Apple Music

GERMANY-SWEDEN-BUSINESS-MUSIC-SPOTIFY
Foto:

Spotify har fået skudt 3,5 milliarder kr. ind i sin tjeneste, så den nye konkurrenter på streamingmarkedet, Apple Music, kan holdes fra døren.

800 millioner brugere. Hvordan slår man det?

Det er antallet af registrerede kreditkort på Apples iTunes, og det er blandt andet det, Spotify skal konkurrere med. Apple har nemlig lanceret sin Apple Music-tjeneste, der skal konkurrere med Spotify, men nu skal musiktjenesten Spotify slå tilbage.

Det gør de med en lang række nye features, der skal fastholde de 30 millioner betalende brugere, som Spotify efterhånden har sikret sig.

I 2013 stod der et minus på 57,8 millioner euro eller 430 millioner kroner nederst i regnskabet, men omsætningen steg med 74 procent.

Videoindhold, musikopdagelse og familierabat

Og det skal helst ske snart, for den 30. september er prøveperioden på Apple Music ovre, og så begynder den amerikanske elektronikgigant at hive abonnementskroner ind. Det kan komme til at koste Spotify-medlemmer, der måske ikke vil betale for medlemsskab af to forskellige streamingtjenester.

Ifølge den svenske hjemmeside, DI Digital, har Spotify sikret sig 3,55 milliarder kroner i ny investeringskapital, blandt andet fra svensk-finske Telia Sonera. De skal blandt andet bruges til en række nye tiltage, der skal fastholde de betalende kunder og tiltrække nye.

Spotify vil lave en ny konkurrencedygtig familierabat, der skal kunne konkurrere med Apples billige familiepris på 149 kroner, hvor seks familiemedlemmer samtidig kan bruge tjenesten. Desuden skal tjenesten Spotify Running, der allerede er lanceret til iPhone, også lanceres på Android-platformen. Appen styrer din spilleliste, alt efter hvor hurtigt du løber, På den måde kan Spotify give de løbeglade kunder incitament til at blive i butikken.

Ved hjælp af funktionen Discover Weekly skal Spotify introducere dig til ukendt, ny musik og udvide din musikalske horisont og give dig inspiration. Spotify vil også satse på videoindhold til brugerne, og man har aftaler med blandt andet MTV, ESPN og Vice News i stand.

Det er dog uvist, om de nye features er nok til at holde brugerne på Spotifys betalingsliste, da rækken af konkurrenter bliver større og større, og Apple er utvivlsomt et så stort brand, at adskillige trofaste Applebrugere vil skifte fra den ene tjeneste til den anden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen