Berlingske Business

Her er regeringens plan, der skal gøre Danmark mere digital

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K)
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) præsenterer en ny vækststrategi for det digitale område. Foto:

Regeringen er i en ny vækstplan klar med 38 initiativer, der skal gøre dansk erhvervsliv mere digitalt.

Nu skal det være. Hvis Danmark ikke skal tabe yderligere skridt i et globalt digitalt kapløb, skal der skrues op for hastigheden af digitaliseringe i Danmark.
Det er udgangspunktet for en ny stor digital vækstplan, som regeringen netop har fremlagt. LÆS DEN HER.

Der er tale om en lang række initiativer, som i grove træk sigter mod at løfte de digitale kompetencer i den brede del af det danske erhvervsliv. De danske virksomheder fra den mindre produktionsvirksomhed over globalt orienterede vækstvirksomheder til de helt store C25-selskaber skal blive bedre til at udnytte de nye teknologiske muligheder langt bedre.

BM

»Regeringen ønsker, at Danmark skal være en digital frontløber, hvor alle danskere får del i digitaliseringens gevinster. De nye teknologier kan gøre os rigere som samfund og har potentiale til at forbedre vores miljø, sundhed og liv på mange måder. Den mulighed skal vi gribe, og bringe Danmark klogt og forlæns ind i en digital fremtid,« siger erhvervsminister Brian Mikkelsen

Ifølge regeringen vil den gennemføre en bred indsats inden for seks strategiske indsatsområder:

  • Digital hub for et styrket vækstmiljø
  • Digitalt løft af SMV’er
  • Digitale kompetencer til alle
  • Data som vækstdriver i erhvervslivet
  • Agil erhvervsrettet regulering
  • Styrket IT-sikkerhed i virksomhederne

Der afsættes i alt 1 mia. kr. til initiativerne frem mod 2025. Erhvervsministeriet kalder den afsatte pulje for “fødselshjælp”, og derfor vil der også være privat medfinansiering til flere af initiativerne. Der tale om en række fonde og erhvervsorganisationer, som vil støtte initiativerne økonomisk.

Digitaliseringsmilliarden vækker glæde i landets største erhvervsorganisation DI, som i en årrække nu har gjort digitalisering til et vigtigt satsningsområde for dansk erhvervsliv.

pix-Landet

»Vores virksomheder leder med lys og lygte efter medarbejdere med digitale kompetencer, og hvis de ikke kan finde dem, vil det koste både virksomhederne og Danmark dyrt. Derfor skal vi alle blive dygtigere digitalt - fra første skoledag til sidste dag på arbejdsmarkedet. Dem, der vinder de digitale talenter, har en god chance for at vinde den digitale fremtid,« siger Karsten Dybvad.

Også en af de helt store spillere i dansk erhvervsliv, TDC, er begejstret over udsigten til at få sat handlingen bag ordene, når det gælder den digitale satsning i Danmark.

02BUSXJOFO-142004.jpg

»Vi og resten af dansk erhvervsliv har længe efterspurgt flere digitale kompetencer, fordi manglen på dem allerede er massiv, og derfor er vi glade for, at regeringen med Teknologipagten sætter et mål om at 20 procent flere skal gennemføre en faglært eller videregående uddannelse over de næste 10 år indenfor de såkaldte STEM-områder (teknologi, IT, naturvidenskab og matematik),« udtaler koncerndirektør i TDC, Jens Aaløse.

Jens Aaløse påpeger dog, at tekniske kompetencer ikke er tilstrækkelige:

»Hvis de tekniske kompetencer for alvor skal skabe værdi for dansk erhvervsliv, skal de gå hånd i hånd med forretningsforståelse og evnerne til at tænke kreativt og kunne samarbejde.«

Indland. Brian Mikkelsen melder sig selv for at køre uden sele

Det skyldes ifølge Jens Aaløse, at IT-specialisternes rolle har forandret sig fra at sidde for sig selv og programmere til i samarbejde med andre faggrupper at udvikle innovative digitale løsninger med udgangspunkt i forretningen. Det stiller nye krav til kompetencer.

Strategien for Danmarks digitale vækst er blandt andet baseret på anbefalinger fra regeringens nedsatte Digitalt Vækstpanel fra maj 2017 samt input fra regeringens Disruptionråd. Regeringen tager med strategien også initiativ til et årligt digitalt topmøde, hvor erhvervsliv, organisationer mv. sætter fokus på den digitale omstilling.

BM

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen