Berlingske Business
15:56Ford falder tungt efter strategiplan

Her er Microsofts bekostelige fadæser

US-WINDOWS-DEBUTS-NEW-8.1-OPERATION-SYSTEM
Overskrift
Tablet-computeren Surface er en af de andre satsninger, der har kostet Microsoft dyrt. Foto:
 

En historisk nedskrivning på Nokias mobildivision er langt fra den eneste bekostelige fadæse for Microsoft. Her er fire andre satsninger, der gik galt.

Microsoft-trommerne buldrede med tunge glædesrytmer, da selskabet i 2013 slog pjalterne sammen med Nokia og overtog den samlede mobilproduktion i den tidligere så gigantiske mobiltelefon-producent.

Men hvad der skulle have været en form for genvej ind på et marked, hvor mobiltelefon-styresystemer fra Apple og Google regerer, er nu objektivt set blevet en kæmpe fiasko.

pix-Samsung-Apple

Forleden kom det frem, at Microsoft kaster håndklædet i ringen og nedskriver Nokias mobildivision med 7,6 mia. kroner, hvilket svarer til 95 procent af den oprindelige købspris.

Fadæsen har en størrelse, som kan mærkes, men set i bakspejlet er det slet ikke softwaregigantens største nedskrivning. Nyhedstjenesten Bloomberg har set på nogle af de mest omkostningsfulde nedskrivninger i selskabets historie.

1. Investeringer i dot-com-æraen

I løbet af de hektiske dage i slutningen af 1990erne, hvor den Nye Økonomi pustede sig op og forblændede alt og alle, satsede også ellers veletablerede Microsoft på nogle af de projekter, der senere fløj ud af den punkterede IT-boble. Microsoft endte efterfølgende med at æde nedskrivninger for 9,1 mia. dollar i regnskabsårene 2001 og 2002. Softwaregiganten havde hældt milliarder i virksomheder, der leverede hotte nye ting som bredbåndsservices, interaktivt fjernsyn og satellit-tjenester. Efter den omgang blev Microsoft mere konservativ med sine investeringer.

pix-Groove

2. AQuantive

I tilfældet med Nokias mobildivision er værdien netop nedskrevet med 95 procent. Men i 2012 forduftede nærmest alle værdier på én gang i en virksomhed, som Microsoft havde købt. Nedskrivningen på reklamevirksomheden AQuantive, som blev købt i 2007, forsvandt stort set i 2012. Selskabet var købt for 6,3 mia. dollar og blev nedskrevet med 6,2 mia. dollar.

pix-Satya Nadella

3. Xbox 360s "Red Ring of Death"

Microsoft nedskrev for mere end 1 mia. dollar i 2007 i forbindelse med garantiforpligtelser på spillekonsollen Xbox 360. Mange af spilleboksene var ramt af en hardwarefejl, der blev kaldt »The Ring of Death«, idet den relaterede sig til en rød ring på konsollens display, når den pludselig strejkede og holdt op med at virke.

4. Surface

Xbox'en er ikke det eneste stykke Microsoft hardware, der har kostet dyrt. I 2013 måtte virksomheden æde en regning på 900 mio. dollar for et lager af usolgte Surface-tablets.

pix-Windows 10

Retteligt bør det nævnes, at Microsoft - trods alt - ikke har klokket i alt. En række investeringer har over tid været ganske fornuftige forretninger, hvoraf flere af dem har skabt selve fundamentet for store dele af succesen. I 2007 investerede Microsoft eksempelvis 240 mio. dollar i Facebook, der dengang havde en værdi på 15 mia. dollar. Siden er Facebooks markedsværdi øget til 240 mia. dollar.

Opkøbet af virksomheden Bungie i 2000 har været centralt for Xbox-succesen. Opkøbet gjorde det muligt at få det succesfulde spil Halo på sin spillekonsol Xbox. Det fik salget til at flyve, og i dag har konsollen solgt for mere end 4 mia. dollar.

Mange tænker i dag Powerpoint som et Microsoft-produkt, men faktisk kom programmet først med i Microsoft-porteføljen i 1987 via købet af virksomheden Forethought.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen