Berlingske Business

Her er manden der udløste Google-sagen

Barry Diller
Overskrift
Barry Diller med sin kone, designer Diane Von Furstenberg. Foto:
Medie: Vestager går i flæsket på søgegiganten Google (FILES)
Overskrift
Foto:

Barry Diller var den første til at klage over Googles favorisering af virksomheder, som Google selv har forbindelse til.

Nu får Barry Diller ret. Som formand for rejsesitet Expedia klagede han for fem år siden over Googles magt til angiveligt at styre internettets søgende brugere i retning af bestemte selskaber.

Dermed var Barry Diller den første til at slå alarm og udløse den sag, som EU-Kommissionen nu varme op til.

Læs om sagen her.

På daværende tidspunkt sagde Barry Diller til Financial Times, at Google ved at tilbyde detaljeret information om bestemte selskaber i stedet for blot at opliste links til websider klemte konkurrerende firmaer til selskaber med forbindelse til Google.

Barry Diller reagerede efter Googles køb af søgemaskinen til rejser, ITA, og ifølge hans oplysninger begyndte Google hurtigt at viderebringe ITAs data ved søgninger på rejser fremfor at videregive links til Expedia og andre rejsesites. Og når en søgning udløser specifikke data er det særligt værdifuldt for et selskab, fordi det ofte fører til et køb.

Barry Dillers klager blev hurtigt fulgt op af andre selskaber som Trip Advisor. Men Google har over for de amerikanske konkurrencemyndigheder, Federal Trade Commission, afvist anklagerne. Selskabet hævder, at dets såkaldte algoritmer - som styrer søgeresultaterne - har til hensigt at give brugerne det bedst mulige resultat af deres søgninger.

Federal Trade Commission rejste aldrig en sag efter sine undersøgelser. Men resultaterne blev ifølge Financial Times delt med europæiske konkurrencemyndigheder og har nu ført til, at EU rejser en sag.

pix-Ruth Porat

Barry Diller er ikke hvem som helst. Han har en meget lang karriere bag sig i medie- og internetbranchen, og har er blandt andet kendt for at have været mentor for en række indflydelsesrige personer - af medier døbt »The Killer Dillers« - som blandt andre tæller Michael Eisner, som var direktør for Paramount Pictures mens Diller var formand, og senere stod i spidsen for The Walt Disney Company.

Google

Andre eksempler er Dawn Steel fra Columbia Pictures, Jeffrey Katzenberg fra  DreamWorks Animation, og Garth Ancier fra BBC America.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen