Berlingske Business

Her er hollænderen der skal sikre YouSee succes

14BUSBUSINESS-132738.jpg
Jaap Postmakarakteriseres som arbejdsom og intelligent. Foto: Michel Porro

TDC henter ny privatkundedirektør i Holland. »Et rigtigt, rigtigt godt valg,« siger hans tidligere – danske – chef.

»Nu har Pernille sat sit eget hold og skiftet godt og grundigt ud i ledergruppen. Den eneste, der er tilbage af den gamle ledelse, er Pernille selv.«

Sådan konkluderer teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, efter at TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, onsdag valgte at sætte en ny mand i spidsen for YouSee, Danmarks største kabel-TV-selskab, der 1. juli overtager samtlige TDCs privatkunder som led i TDCs nye treårsstrategi.

Manden, der skal bringe YouSee fremad og erstatte den mangeårige direktør René Brøchner fra 10. maj, er hollandske Jaap Postma, 41 år og nuværende privatkundedirektør i TDCs hollandske pendant, KPN, som han har tilbragt hele sin karrie­re hos, senest med ansvar for flere end seks millioner kunder.

Tommelfingeren vender opad for TDCs valg hos Jesper Theill Eriksen, gennem mange år selv direktør i TDC og siden privatkundedirektør i KPN, hvor Jaap Postma var hans næstkommanderende:

Fokus på kunderne

»Det er et rigtigt, rigtigt godt valg, TDC har truffet. Jaap har været en fornøjelse at arbejde sammen med – utroligt vidende både i forhold til den overordnede strategiske udvikling og altid med fokus på kunderne. Han er meget arbejdsom og intelligent og vant til at arbejde i en stor organisation samt på et marked med hård konkurrence. Han er det oplagte valg. Jeg synes, at TDC er heldig, at de har kunnet tiltrække ham,« siger Jesper Theill Eriksen til Berlingske.

pix-René Brøchner

Jaap Postma har arbejdet hos KPN siden 2007. Han er uddannet cand. scient. i økonomi på Rijksuniversiteit Groningen i Holland. KPN er det tidligere, statslige teleselskab, ligesom TDC er det herhjemme, men TDC er det eneste i Europa som ud over telefoni og bredbånd også har en TV-forretning, nemlig YouSee.

YouSee er imidlertid plaget af, at folk vælger mindre TV-pakker eller helt opsiger TV-abonnementet for i stedet at bruge streaming-tjenester over internetforbindelsen. På et år har YouSee mistet 53.000 kunder. Tidligere var YouSee TDCs guldæg, som indbragte solide formuer til telegiganten.

pix-YouSee-TDC

Indtjeningen per kunde skal op

»Kunsten for Jaap Postma bliver at få TDCs kunder til at købe flere TV-produkter og samtidig konvertere bredbåndskunder med billigere abonnementer til lidt dyrere forbindelser hos YouSee, når alt lægges sammen, og dermed hæve indtjeningen per kunde på bredbånd,« siger teleanalytiker John Strand, der mener, at Jaap Postma må se sit nye job som et drømmejob, fordi TDC både står stærkt på bredbånd og kabel-TV.

Til gengæld er udfordringerne mange på det danske telemarked, der i udlandet er berygtet for sin hårde konkurrence.

»Det er godt, at han fra Holland har masser af erfaringer med, hvordan det føles at få tæsk,« siger John Strand.

pix-Pernille Erenbjerg, TDC

Privat er Jaap Postma gift med Brigje Willems, og sammen har de tre børn. Hele familien flytter til København, når skoleåret begynder i august. Rejser med familien står højt på fritidsprioritetslisten, ligesom Jaap Postma har løbet maraton og i 2014 blev fuglekonge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen