Berlingske Business

Her er den nye iPhone: Med dobbeltkamera og uden hovedtelefonstik

pix-iPhone 6S
Det er snart et år siden, at Apple-topchef Tim Cook fremviste iPhone 6S og den endnu større iPhone 6S Plus. Om få uger kommer de to nye udgaver, som dog på forhånd har fået en blandet modtagelse, fordi mange ikke ser afgørende nyskabelser. Arkivfoto: Monica Davey, EPA/Scanpix

Apples kommende iPhone 7, som skal vende et halvt års tilbagegang i iPhone-salget, vægter kameraet. Men på Apples næststørste marked, Kina, synes stadig flere, at Apple er bagud - konkurrenterne har længe kunnet det samme, som den nye iPhone vil kunne.

Der står - igen - bedre kamera, nu med dobbeltlinse, øverst på listen, når Apple i september er klar med to nye iPhone-telefoner, men også Hjem-knappen får en overhaling, så den reagerer ved at vibrere frem for egentligt at klikke. Endelig forsvinder hovedtelefonstikket.

Det er sådan nogen lunde, hvad rygtebørsen lige nu kan sige om den kommende iPhone 7 - den sidste inden iPhonens 10-årsjubilæum i 2017 -, som Apple i vanlig stil endnu ikke har bekræftet eksistensen af, endsige indbudt til præsentationen af. Men alle forventer, at iPhone- og iPad-producenten følger sin hidtidige lanceringsrytme og præsenterer to opdaterede telefoner, inden det store julesalg for alvor går i gang.

FILE USA APPLE 40TH ANNIVERSARY

Bedre kamera i fokus

Salget af iPhone-telefoner er de seneste to kvartaler gået tilbage. Det er første gang, siden den første iPhone kom i 2007 og revolutionerede smartphonemarkedet, og eftersom iPhone-salget i april-juni udgjorde 56,8 procent af Apples samlede overskud, er det altafgørende for Apple, at en ny telefon vinder et stort og betalingsdygtigt publikum. Det er nemlig stadig ikke lykkedes Apple at stille med et nyt produkt, som kan sikre indtjening fra andre områder. Apple Watch-uret er således langtfra blevet den succes, som Apple havde håbet på.

Apple ventes ifølge nyhedsbureauet Bloomberg igen at stille med to modeller som afløsere for iPhone 6S og den endnu større iPhone 6S Plus, som kom på markedet i september 2015 og i marts 2016 blev suppleret af den mindre iPhone SE, som er på størrelse med iPhone 5 men rummer forbedringerne fra 6S-modellerne. Størrelserne forbliver på 4,7 og 5,5 tommer. Igen er det på kamerasiden, at den store forskel findes. Kameraer er i fokus for alle smartphoneproducenter, fordi mobilkameraet i voksende omfang bliver det kamera, som folk bruger, i stedet for at have et rigtigt kamera med sig rundt.

Apple

Forbedringerne med dobbeltkamera, som enkelte andre mobilproducenter tidligere har indført, vil være på den store Plus-model. Her vil kameraet ved at kombinere de to billeder, som tages samtidig, kunne tage skarpere fotos under dårligere lysforhold, f.eks. om aftenen eller i mørke rum, og når man zoomer ind, vil billedet ikke længere stå så uskarpt, som man har set tidligere.

Væk med hovedtelefonstikket

I stedet for den klassiske og fysiske Hjem-knap vil de nye iPhone-modeller få en trykfølsom knap, så man dermed - måske - undgår de problemer, som mange oplever med slid på knappen. De nye telefoner kommer desuden uden hovedtelefonstik. Hvis man vil have hovedtelefonen koblet på, skal det fremover enten ske ved at bruge den trådløse Bluetooth-forbindelse eller opladerstikket.

De nye iPhone-telefoner vil komme med nyeste udgave af Apples mobilstyresystem, iOS 10. iOS 10 lægger vægt på interaktive »widgets« - små programmer, der arbejder direkte på startskærmen, uden at man skal trykke på dem først, og som i årevis har fandtes til Android-telefoner. Den opdaterede software får også en opdateret låseskærm, hvor det bliver lettere at se tekstbeskeder, e-mails, hyppigt brugte kontakter og kalenderen. Desuden bliver kortfunktionen Apple Maps, musiktjenesten Apple Music og nyhedstjenesten Apple News redesignet; sidstnævnte vil i højere grad ligne en avis.

US-APPLE-INTRODUCES-NEW-PRODUCTS

iOS 10 vil samtidig blive frigivet til flere tidligere iPhone-modeller. Apple frigav i denne uge en sikkerhedsopdatering af iOS 9.3.4.

Konkurrenterne varme op

Samsung, som er verdens største mobilproducent, præsenterede i sidste uge sin nye topmodel, Galaxy Note 7, med digital pen for at komme ud i god tid før Apple, og de øvrige mobilproducenter gør klar til at fremvise deres nye toptelefoner, mange af dem på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, som holdes i Berlin i begyndelsen af september. Der bliver derfor som altid kamp om opmærksomheden op til julesalget, der for teknologiproducenter er årets vigtigste. Mange henter op mod 30 procent af hele årets omsætning til jul.

Billede

Omkring 14 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner er iOS-telefoner, altså iPhones, mens over 80 procent kommer med Googles styresystem Android. Telefoner med Microsofts Windows udgør en beskeden andel af smartphonemarkedet.

Apple næststørste marked er Kina, og her har salget på det seneste også skuffet. I seneste kvartal faldt omsætningen fra Kina med en tredjedel. Det tolkes af analytikere som, at Apple har problemer med at fastholde den magi, der hidtil har omgivet produkterne, samtidig med at konkurrencen fra billigere telefoner, som er teknologisk mere avanceret, vokser, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Kineserne er ikke længere imponeret

Da iPhone-telefoner første gang kom til salg i Kina i 2009, blev telefonen et statussymbol for den unge kinesiske middelklasse. Den position formåede Apple at fastholde med de næste telefoner, Men nu fremstår Apple i stigende grad som værende bagud i forhold til konkurrenterne. Den nye dobbelte kameralinse vil for kineserne være en gammel nyhed. Den kinesiske mobilgigant Huawei havde sådan en i sin P9-telefon, der kom i april, og ligeledes kinesiske Xiaomi har den også i sin Redmi Pro-model.

»De kinesiske mobilproducenter haler hurtigt ind på Apple i kvalitet og ydelse, og også forbrugernes holdning udvikler sig. Nogle brugere vil altid forbinde Apple med rigdom og smag, men for rigtigt mange vil det at vise en Huawei- eller Oppo-telefon frem ikke længere betyder, at man mister anseelse,« siger Xiang Ligang, ekspert i den kinesiske telesektor, til Financial Times.

pix-Tavle-PCer

I andet kvartal var Apple kun nummer fem i Kina med en markedsandel på ni procent og lå kun lige foran Samsung, viser tal fra mobilanalysefirmaet Canalys.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen