Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Her er Danmarks nye ambassadør i »nationer« som Facebook og Google

c
Den udpegede teknologiambassadør Casper Klynge. Foto: IDA.

Facebook og Google skal behandles som nationer. Derfor har Danmark udpeget verdens første teknologiambassadør, der har en plan for at gøre Danmark til verdens digitale laboratorium.

Facebook har flere brugere, end verdens største land har indbyggere, og Googles indtægter overstiger lande som Island og Bulgarien.

Tilbage i januar udtalte udenrigsminister Anders Samuelsen, at teknologivirksomhederne er så store nu, at de både økonomisk og i påvirkningen af vores hverdag overgår mange af de lande, hvor vi har mere klassiske ambassadører. Det er en ny form for nationer, og det må vi forholde os til, lød udmeldingen.

Derfor har Danmark som det første land i verden udpeget en teknologiambassadør (ambassadør for teknologi og digitalisering), der skal sidde i teknologiens arnested, Silicon Valley. Valget faldt på 43-årige Casper Klynge, der i dag er varetager rigets interesser som dansk ambassadør i Indonesien.

»Vi bevæger os jo ind på et nyt territorie, en hvid prik på verdenskortet, så vi kan ikke sige præcis hvad det fører til,« siger han til Ingeniørforeningens nye teknologipodcast, Techtopia.

I Techtopia løfter han dog lidt af sløret for, hvad "techplomacy" går ud på.

430693804.jpg


3 indsatsområder
Når Casper Klynge flytter ind på sit nye kontor i Silicon Valley 1. september bliver det med mandat til at agerer i hele verden.

»Der er behov for, at vi engagerer os på teknologi- og digitaliseringsdagsordenen, men også engagerer os aktivt i forhold til nogle nye spillere i international politik, som i stigende grad bliver vigtige og influerer i vores dagligdag på alle mulige områder,« forklarer Casper Klynge og peger på tre indsatsområder for tekplomatiet.

Klynge og hans stab skal bygge nye partnerskaber med de store techvirksomheder ikke kun i Silicon Valley, men også lande som Kina, Israel, Pakistan og Kenya, der står på skuldrene af hinanden for at udråbe sig selv som det næste Silicon Valley.

Derudover skal han fremme dansk eksport på teknologiområdet, og vigtigst af alt bruge denne nye platform til at brande Danmark som et lille digitalt laboratorium for at lokke investeringer til landet.

09BUS443536393-191532.jpg


Vi skal lære af e-Estonia

At Danmark som de første i verden har udnævnt en teknologiambassadør har allerede vakt international opmærksomhed.

Det håber Casper Klynge, at han kan bruge til at få vind i sejlene i sit arbejde. Han henviser til Estland, der på imponerende vi har fået brandet sig som et digitalt foregangsland under navnet e-Estonia. Landets premierminister har som en sand teknologiambassadør turet verden rundt og fortalt om det lille lands digitale fortræffeligheder, hvilket blandt andet sendte ham en tur i det populære amerikanske tv-show The Daily Show sidste år.

»Jeg håber om to år, at vi har været i stand til at vise, at vi så rigtigt med at etablere det her nye initiativ. Og at vi i kraft af at være firstmover har fået etableret et unikt netværk internationalt set, både med techvirksomheder men også med nogle af de store organisationer som FN, World Economic Forum, EU og Nato,« siger Casper Klynge.

Du kan høre hele interviewet på på Techtopia.dk eller direkte på iTunes her.

Artiklen er oprindelig publiceret på IDA Universe.

09BUS408282169-191422.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen