Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Her er branchen hvor kvindelige ledere kommer til tops

IT Kvinder

Stadig flere kvinder indtager direktørstillinger og bestyrelsesposter i den danske IT-verden efter en målrettet indsats. Manglende kendskab til kvindelige kandidater, når headhuntere og mandlige topchefer går på jagt, er dog stadig en udfordring.

Problemet med at få kvinder til at sætte sig på topposter skyldes ikke den rå tone men derimod primært manglende kendskab til egnede kvindelige kandidater, når en tom stol skal fyldes ud.

Det siger Cecilia Bonefeld-Dahl, formand for den største IT-brancheorganisation i Danmark, IT-Branchen, og selv administrerende direktør for IT-virksomheden GlobIT.

»Det afgørende er at kende hinanden. Mange mænd kender simpelt hen ikke kvinder, som de ville spørge for at besætte topposter. Det er stadig en kæmpe udfordring. Og headhuntere tør stadig ikke bringe kvinder i spil - de kender for få af de gode kvinder,« siger hun til Berlingske.

Billede

Synlige rollemodeller hjælper

Den danske IT-verden har meget målbevidst gennem flere år arbejdet på at få flere kvinder ind på topposter, både i direktør- og bestyrelsesstole. Og det er faktisk lykkedes at få knækket kurven.

»Under finanskrisen mistede vi mange kvinder på de administrerende direktørposter. Nu sidder der kvinder i direktørstillinger i mange af de store virksomheder som Microsoft, Nets, TDC, Fujitsu-Siemens og Avanade. Flere og flere af de store vælger kvinder på de helt store poster. Det er en klar forandring. Jeg tror helt klart, at det har gjort en forskel, at de kvinder, der allerede har topstillinger, har været synlige i medierne og tjent som rollemodeller. Det tænker virksomhedsejere, headhuntere og bestyrelsesformænd over. Men det er stadig en udfordring, at rekrutteringsprocesserne ikke helt har fat om de dygtige kvinder. Men ting tager tid, og det må vi arbejde med,« siger Cecilia Bonefeld-Dahl.

Skridtetvidere

IT-Branchen, som dækker størstedelen af den danske IT-verden og i øvrigt både har en kvindelig bestyrelsesformand og en kvindelig direktør, har for flere år siden oprettet et netværk blandt kvinder, der allerede var ledere, og et mentornetværk af de kvinder, der var på vej op.

»Her har medlemsvirksomhederne været supergode til at spille talenter ind. Og når man pludselig er en gruppe på flere end 100 kvinder, der kender hinanden, så kommer flere kvinder automatisk i spil. Når man sidder alene som ene kvinde i en bestyrelse, så er man jo en minoritet. Alle husker én, alle lægger mærke til én, og når man siger noget, skal man veje sine ord meget mere. Så snart andelen af kvinder kommer op, forsvinder den »specielhed«, hvilket gør det mere afrundet og normaliseret,« mener Cecilia Bonefeld-Dahl, som selv var blandt initiativtagerne til kvindenetværket i IT-Branchen.

Billede

Fra sokker i sandaler til disruption

Hun mener også, at det har betydning, at de store amerikanske teknologiselskaber er gået forrest i fokus på diversitet - altså forskellighed - gennem mange år og bevidst har ønsket at få så blandet en medarbejder- og lederskare på alle områder.

»IT-branchen rummer stadig den gamle kultur, hvor folk går i nålestribede jakkesæt - og den type kvinder findes også. Men det er fint, at der er skabt plads til alle typer af kvinder ligesom alle typer af mænd. Samtidig er IT-branchen et sted, hvor man måler alt. Kulturmæssigt er den ikke særligt blød, men de seneste fem år har nok appelleret til kvinder, fordi IT-branchen er den eneste branche, der skaber fremskridt og forbedringer for privatpersoner og virksomheder. IT-branchen skaber forandring og forbedringer i samfundet, og mange har fået øjnene op for, at hvis de vil gøre en forskel - hvad mange kvinder brænder for at gøre og dermed have et formål, der ikke bare er penge og magt -, så er det her. Imagemæssigt er IT-branchen gået fra sokker i sandaler til at være dem, der disrupter alle andre brancher og skaber bedre løsninger for alle,« siger bestyrelsesformand for IT-Branchen, hvis omkring 350 medlemmer sammenlagt står for omkring 90 procent af omsætningen i den danske IT-verden.

Kvinder på toppen

IT-Branchen vil senere i år igen gennemføre sin undersøgelse af andelen af kvinder på topposter og i bestyrelser i den danske IT-verden. Den seneste undersøgelse viste, at andelen af kvindelige, administrerende direktører i IT-branchen fra 2008 til september 2015 er steget fra 4,3 procent til 7 procent, mens andelen af kvindelige, administrerende direktører i virksomheder med flere end 500 ansatte er vokset fra nul procent til 25 procent. De 25 procent svarer til tre personer.

15BUSClaus-Kenberg-bred-133.jpg

Jagt på kvinderne til IT-uddannelser

I 2015 indstiftede IT-Branchen prisen »årets kvindelige leder«, som uddeles hvert år. Første prismodtager var administrerende direktør for og medstifter af den succesrige, danske løbeapp Endomondo, Mette Lykke, hvis selskab i februar 2015 blev solgt til den børsnoterede, amerikanske sportstøjsproducent Under Armour for 575 millioner kroner.

Tilsvarende har IT-Branchen i samarbejde med andre erhvervsorganisationer i flere år gennem informationskampagner forsøgt at tiltrække flere kvinder til hele IT-erhvervet, altså på alle niveauer, konkret ved at få flere kvinder til at vælge en IT-uddannelse og dermed signalere, at det ikke kun er mandlige IT-nørder med pizzaer og colaer i hånden, der arbejder i IT-jobs. I 2014 var godt 77.000 IT-specialister beskæftiget i Danmark. Til sammenligning var der 65.000 autoriserede sygeplejersker, 45.000 diplomingeniører og omkring 50.000 lærere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen