Berlingske Business

Helligdage har måske reddet danske computere - for nu

slo Hackers-Hacking-Piratage-Internet
Foto:

Danske virksomheder har fået et par ekstra dage til at sikre sig mod cyberangreb, vurderer Leif Jensen.

Store bededag har måske givet de danske virksomheder en gave i forsvaret mod et cyberangreb, der fredag aften blev indledt mod virksomheder, organisationer og offentlige instanser i mindst 74 lande.

Det vurderer Leif Jensen, der er direktør i it-sikkerhedsselskabet Kasperskys nordiske afdeling.

- Jeg tror, at vi har været heldige i Danmark, at det er startet på en helligdag. De fleste virksomheder har været lukket, og folk har været hjemme og spise varme hveder, siger han.

Cyberbanditter

- Det er ikke, fordi angrebet stopper. Det handler om, hvornår folk tænder deres computer. Så når der kommer mange medarbejdere på arbejde mandag morgen, vil man se det her tal stige væsentligt.

Den helt store prøve bliver ifølge Leif Jensen mandag morgen, når computerne mandag morgen tændes rundt om i de danske virksomheder.

Cyberangrebet sker i første omgang via en mail. Mailen forsøger at få modtageren til at åbne en fil eller klikke på et link, der bringer virussen ind på computeren.

Det er i sig selv ikke usædvanligt. Men dette angreb skiller sig ud, fortæller Leif Jensen.

07BUSNapatech-134900.jpg

- Når den først er kommet ind hos en virksomhed, kan den sprede sig selv på det interne netværk. Som en god gammeldags virus. Det ser man normalt ikke med ransomware, siger han.

Ransomware betyder, at virussen tager data på computeren som gidsel. Når brugeren forsøger at se sin data, får brugeren en besked, der kræver en løsesum for at frigive brugerens data igen.

Kaspersky har registreret forsøg på angreb i Danmark. Endnu er der ingen meldinger om succesfulde angreb, siger Leif Jensen.

Sidsel

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen