Berlingske Business

Helge Sander fupper med IT-studier

Helge Sander fupper med IT-studier - 1
Foto:

Videnskabsminister Helge Sander fupklassificerer IT-studierne, så tallene fremstår som om, at der har været en fremgang. Sådan lyder anklagen fra Business.dks IT-blogger Dorte Toft.

Videnskabsminister Helge Sander er glad for den 11 procent store stigning i søgningen til IT-uddannelserne i Danmark. Men hvis man kigger tallene igennem, er der noget ruskende galt, mener Business.dks IT-blogger Dorte Toft.

Ministeren inddrager nemlig tal i statistikken fra studier som blandt andet film- og medievidenskab. 689 unge havde søgt studiet på Københavns Universitet, der på sit websted lokker med, at det er vejen til at blive filmanmelder, filmdramaturg, festivalarrangør m.v. Kun 104 slap igennem nåleøjet, og det tal tæller altså med i de 1.358, som ifølge Helge Sander starter på en IT-uddannelse.

»Regeringen har været særlig optaget af at styrke optaget på netop IT- og ingeniøruddannelserne i de senere år. Derfor er det glædeligt, at stadig flere unge oplever disse uddannelser som attraktive og fyldt med spændende og kreative jobmuligheder,« siger Helge Sander i en pressemeddelelse udsendt i torsdags.

Blår i øjnene
Dorte Toft undrer sig over, hvorfor man ikke åbner for sluserne for alle »IT-uddannelserne«. Der skulle for eksempel et karaktergennemsnit på 9,7 til for at komme ind på film- og medievidenskab.

Ifølge Dorte Toft illustrer filmeksemplet, hvor villig man er på politisk og embedsmandsniveau til at stikke folk blår i øjnene, når der er behov for at tegne et billede af en ønsket succes.

Når man ser på, hvad videnskabsministeriet betegner som IT-uddannelser, er der ifølge Dorte Toft ingen steder et adgangskrav om datalogi fra gymnasiet. For godt en tredjedel af uddannelserne er matematik heller ikke noget krav. Derfor mener hun, at erhvervslivet bliver foregøglet, at de unge er blevet mere interesserede i IT.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen