Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Halvdelen af danskerne har nu en fladskærm

Halvdelen af danskerne har nu en fladskærm - 1
Fladskærms-TV er populære herhjemme, og nu har hveranden dansker et. Foto:

Det er næsten halvdelen af alle danske husstande, der nu har et fladskærms-TV. Men trods et væld af harddisk-optagere og DVD-optagere, foretrækker vi stadig den gamle videobåndoptager.

LAS VEGAS: Selv om katalogerne fra elektronikbutikkerne i årevis har bugnet af tilbud på flade TV-skærme, er der fortsat et stort potentiale for at sælge flere. Sådan lyder forventningen fra Branchen Forbruger Elektronik, BFE, der torsdag præsenterede tal for danskernes elektronik-vaner på CES-messen i Las Vegas.

De senere år har flade TV-skærme solgt i stor stil – og den udvikling er fortsat i 2008, og vil givetvis også fortsætte i 2009, forventer branchen.

Godt 45 procent af danske husstande har nu et fladskærm-TV, og ifølge skøn fra BFE, blev der i 2008 solgt hele 600.000 af slagsen, hvilket bringer den samlede bestand op på godt og vel to millioner i Danmark.

Godt 80 procent af de TV-apparater, der blev solgt i 2008, var forberedt til overgangen til digitalt TV, viser brancheforeningens tal, og netop overgangen til digitalt TV i slutningen af 2009, vil holde salget af fladskærme oppe i år, fordi det forventes, at danskerne vil flokkes til TV-forhandlerne for at købe nyt TV, når de opdager, at deres gamle ikke kan modtage det digitale signal.

Kraftigt fald i omsætningen
Den samlede danske elektronikbranche må ifølge BFE dog døje med, at omsætningen i 2008 er faldet med op mod en milliard kroner i forhold til året før. Det skyldes dog primært, at elektronik er blevet billigere . Ser man på styksalget, er der ikke væsentlige fald, forklarer BFE-direktør Allan Bugge.

Tallene fra BFE er en årligt tilbagevendende begivenhed, der viser udviklingen i, hvordan danskerne tager nye teknologier til sig. I år springer det i øjnene, at der fortsat er omkring to millioner gammeldags videobåndoptagere i drift i danske hjem – godt 66 procent af husstandene.

Det er til trods for, at der igennem en del år har været meget bedre alternativer på markedet i form af DVD-optagere og harddisk-optagere. I forhold til for få år siden, har 900.000 dog valgt at skrotte deres videobåndoptager, viser tallene.

Selv om den opslidende kamp om at være fremtidens DVD-format blev afsluttet i 2008, da Blu Ray vandt endegyldigt over HD DVD, har det ikke medført en ketchup-effekt af indkøb. Branchen forventer, at godt 15.000 danskere i 2008 købte en Blu Ray-afspiller, ud af at samlet salg af DVD-afspillere på 695.000.

Forbrugerne vilde med digitalkameraer
Salget af Blu Ray-afspillere forventes at stige til omkring 40.000 i 2010 – forsvindende lidt i forhold til, hvor mange danskere, der købte en gammeldags DVD-afspiller. Den nye Blu Ray-standard blev allerede fra begyndelsen presset af flere nye teknologier – herunder salg og leje af digitale film via internettet, der for brugere med høje bredbåndshastigheder ofte vil være meget mere bekvem end turen ned hos den lokale DVD-forhandler.

Og overraskende nok, har de danske forbrugere tilsyneladende stadig ikke fået nok af digitale kameraer. Her fortsætter salget med at stige, og BFE forventer, at der i 2008 blev solgt omkring 625.000 styks. En udvikling, der dog ikke vil fortsætte, skønner BFE.

Til gengæld er der allerede nu en svag stagnation i salget af MP3- afspillere, der i 2008 solgte i 540.000 styks – en svag nedgang, der dog kan forklares med, at hver anden dansker nu render rundt med en MP3-afspiller i lommen.

MP3-afspillerne har fuldstændig udraderet salget af transportable CD- og kassettebåndsafspillere, men presses af, at mobil-telefonerne efterhånden er blevet helt habile musikafspillere.

BFE forventer, at de digitale billedrammer det kommende år vil blive det helt store hit. Rammerne, der ikke koster alverden, er i virkeligheden små computerskærme, der kan stå i reolen og vise digitale fotos. Mere avancerede modeller kan endda vise aktiekurser, nyheder og vejrudsigter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen