Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Halv mio. husstande kan snart selv vælge TV

pix-Antenne
Flere end en halv million danske husstande kan lige nu ikke selv vælge, hvem der skal levere TV til dem - men det bliver ændret fra årsskiftet for de fleste. Arkivfoto: Morten Dueholm, Scanpix Foto:

Regeringen vil ændre lovgivningen, så man ikke kan pålægges at vælge en bestemt TV-udbyder. Det skal bane vejen for et opgør med de omdiskuterede TV-pakker, så der også her bliver frit valg af kanaler.

Om otte måneder vil 520.000 danske husstande helt frit kunne vælge, hvem de vil købe TV hos. De er ikke længere forpligtet af, hvad en ejer- eller andelsforening har af aftaler.

1. januar 2016 vil ingen husstande længere kunne forpligtes til at betale til en fælles TV-forsyning, bortset fra de faste omkostninger ved et TV-forsyningsanlæg, der ejes af en ejendom eller en forening.

Det er en del af den plan, »Vækstinitiativer 2015«, som regeringen onsdag formiddag fremlagde.

Der er penge at spare

Regeringen lover at få ændret de love, som lige nu står i vejen for, at man selv kan vælge, hvilken TV-leverandør man vil lave en aftale med.

»I dag er mange husstande forpligtet til at betale til en fælles TV-løsning. Et øget frit valg vil give forbrugerne bedre mulighed for selv at vælge deres TV-distributør og dermed vælge den distributør, som kan tilbyde de bedste kanaler til husstandens behov. Samtidig forventes det, at husstandene samlet set vil opnå en besparelse, og at øget frit valg vil øge konkurrencen på markedet for TV-forsyning,« hedder det i planen, som fire ministre fremlagde i Finansministeriet.

Regeringen lægger dog vægt på, at der vil blive en overgangsperiode, »der respekterer eksisterende aftaler med TV-distributører«. Ejendomme eller foreninger med ældre anlæg - såkaldte sløjteanlæg - vil desuden først komme ind under de nye regler, efterhånden som anlæggene skiftes ud. Det er omkring 130.000 yderligere husstande, som får TV på denne måde.

Opgør med også TV-pakkerne

Lige nu er der omkring 2,5 millioner husstande i Danmark, som har TV. Og rigtigt mange har en TV-pakke, i mange tilfælde, fordi det er, hvad deres områdeforening tilbyder, i andre tilfælde, fordi de ikke har mulighed for selv at vælge, hvilke kanaler de ønsker at betale for.

Ifølge Branchen Forbrugerelektronik, som samler mediedistributører og hardwareleverandører, har 27 procent eller 679.000 husstande valgt TV-grundpakken, 24 procent eller 632.000 mellempakken, 39 procent eller 1.010.000 husstande fuldpakken, mens 10 procet eller 251.000 husstande ikke ved det.

Ifølge direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, betaler ni af ti danskere hver måned for kanaler, som de ikke ser og ikke ønsker.

Hun truede for nylig med, at styrelsen vil anbefale politikerne at gribe ind, hvis ikke TV-leverandørerne selv sikrer et reelt frit valg af TV-kanaler, så man ikke behøver at købe dem i TV-pakker.

15 procent ville fravælge TV-pakken

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ved at gøre en analyse om frit TV-valg i boligforeninger færdig.

»De foreløbige resultater viser, at 15 procent ville vælge den fælles løsning fra og dermed spare 150 kroner om måneden, hvilket er ret mange penge. Et helt frit valg vil tilskynde TV-stationer og TV-distributører til at levere, hvad forbrugere faktisk ønsker. Det er så muligt, at noget dansk indhold ikke kan overleve, men det er så, fordi forbrugerne ikke synes, at det er godt nok,« sagde hun på mediekonferencen »TV 2015« 22. april.

Kulturminister Marianne Jelved (R) lovede efterfølgende - med bred politisk opbakning - at tage et opgør med netop TV-pakkerne, så man ikke alene frit kan vælge udbyder men også, hvilke af tingene på hylderne man ønsker at købe og betale for.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen