Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Hackere forsinker Sony-regnskab

pix-Kazuo Hirai
Sonys topchef siden 2012, Kazuo Hirai, kan på grund af hackersagen fra USA ikke komme til at offentliggøre næste regnskab til tiden. Arkivfoto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Teknologigiganten må udsætte sit regnskab i halvanden måned efter hackerangrebet mod Sony Pictures i USA oven på omstridt film.

Hackningen af Sonys amerikanske filmselskab forud for lanceringen af den kontroversielle film »The Interview« om mordforsøg på den nordkoreanske diktator forsinker den japanske elektronikgigants kommende regnskab.

Sonys hovedkontor i Tokyo meddelte fredag, at det kommende kvartalsregnskab, som på grund af forskudt regnskabsår er Sonys tredje kvartal, ikke når at blive færdig til tiden, hvor det skulle være fremlagt. Sonys ledelse vil fortsat 4. februar holde en pressekonference og fremlægge forventningerne for indeværende kvartal, men selve regnskabet, som skulle være fremlagt 16. februar, kommer først 31. marts.

Nye film lækket på Internet

Sony Pictures Entertainment i USA blev sidst i november hacket. Massevis af interne dokumenter og mails samt flere film, der endnu ikke havde haft premiere, blev stjålet og senere offentliggjort på Internet, dog ikke den omstridte »The Interview«.

USA har beskyldt Nordkorea for at stå bag hackningen, noget, som det lukkede styre selv benægter, om end man sympatiserer med dem, der gjorde det.

Flere biografkæder nægtede først at vise filmen, der skulle have premiere juledag, men efter massivt pres fra også den amerikanske regering og en bred diskussion om ikke at give efter for terrorister, som havde truet med at skabe et nyt 11. september, valgte mange biografer alligevel at vise filmen. Samtidig gjorde Sony Pictures den tilgængelig som lejefilm over nettet, hvilket et rekordstort antal seere - 5,8 millioner - benyttede sig af.

Gennembrud for betalingsfilm på nettet

Således fik Sony solgt billetter, fysiske som digitale, for 40 millioner dollars, hvilket Sony Pictures' topchef, Michael Lynton, kaldte »en betydelig milepæl« for betalingstjenester. »The Interview« var tilgængelig via Google Play, Apple iTunes og Time Warners kabel-TV-verden.

Filmen handler om et fiktivt mord på Nordkoreas diktator Kim Jong-un og er en komedie, der kostede 44 millioner dollars at producere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen