Berlingske Business

Grøn og bekymret start på elektronikmesse

Grøn og bekymret start på elektronikmesse - 1
Udstillere begynder at ankomme til verdens største elektronikmesse, der åbner i dag, onsdag. Foto:

Dagen før verdens største elektronikmesse for alvor starter, sang de store elektronikproducenter igen den grønne sang om miljøvenlige produkter - og fladere fjernsyn. Men finanskrisens konsekvenser er endnu uvis.

LAS VEGAS: Når Consumer Electronics Show i Las Vegas i dag slår dørene op for dette års udgave af den gigantiske elektronikmesse, kræver det et udsædvanligt trænet øje at se, hvilke teknologiske kvantespring giganterne har taget siden sidst.

Dagen før messen åbner, er traditionelt de store producenters dag, hvor selskaber som Sony, Samsung og Panasonic holder stort anlagte produktlanceringer, men i år er scenen for showet, Las Vegas, tydeligt præget af den finanskrise, der i særligt høj grad buldrer af sted i verdens største økonomi, USA.

Ifølge dagens udgave af avisen USA Today er huspriserne i nærliggende byer nu faldet over 40 procent, og følelsen af at være lidt fattigere er antageligvis direkte årsag til, at der er oceaner af tomme stole på byens ellers så pompøse casinoer.

Forbrugernes adfærd ændres
I skrivende stund er CES ikke officielt åbnet, og det er derfor uvist, i hvor høj grad den finansielle skruetvinge har presset de virksomheder, der ellers fremviser dristige nye produkter og teknologier på CES.

Men den generelle tristesse var dog også gået op for sydkoreanske Samsung, der flere gange under deres pressemøde fremhævede, at den aktuelle situation kommer til at betyde ændringer for forbrugernes adfærd.

En tidlig indikation herpå var, at chipgiganten Intel onsdag - dagen før den officielle åbning af CES - måtte offentliggøre en forventning om en nedgang i indtjeningen på hele 23 procent for fjerde kvartal i forhold til samme periode sidste år. En forventning, der nødvendigvis må gælde for branchen som helhed, eftersom virksomhedens chips sidder i mange af de produkter, der bliver skudt på markedet i kølvandet på CES.

Også Apple blottet for nyheder
Flere internationale analytikere har på forhånd spekuleret i, at de store elektronikproducenter den kommende tid vil anlægge en mere konservativ strategi, der skal redde virksomhederne fra mere knibske forbrugere - og at det vil betyde, at den teknologiske udvikling går et gear ned. Omvendt har andre hævdet, at krisen kan få folk til at blive mere hjemme - og derfor bruge flere penge på elektronik til hjemmet.

En anden og samtidig elektronikbegivenhed, Macworld, kan give et fingerpeg om, hvilken vej det går. Macworld er stedet, hvor Apple ofte har lanceret nye produkter - som for eksempel iPhone og Macbook Air - men i år var Apples præsentation en skygge af sig selv og stort set blottet for hardware. I stedet omfattede den kun lidt opdateringer af eksisterende software samt nyheden om, at der nu vil blive solgt musik uden kopibeskyttelse i iTunes Store.

Miljøbevidsthed tages alvorligt
De senere år har de store elektronikmesser været domineret af strømslugende fladskærm-TV, men hvor det i begyndelsen kun handlede om størrelsen, har producenterne i nu et stykke tid fokuseret mere på tykkelsen - og på energiforbruget. Den tendens gør sig også gældende i år, hvor det på messens tyvstart stod klart, at producenterne tager forbrugernes gryende miljøbevidsthed alvorligt.

Det samme gælder fyndordet om, at »content is king«, der har gjaldet i messehaller over hele verden i en årrække - selv om det har været småt med egentlige produkter. Dagen inden CES åbner, ser det dog ud til, at der nu er ved at komme vitaminer i visionerne. Således kunne Yahoo og Samsung præsentere en række nye TV, hvor Yahoos webtjenester er indbygget, så apparaterne selv trækker vejrudsigter, nyheder og aktiekurser fra nettet. En feature, der med tiden kan udbygges til også at omfatte film, serier og meget andet, der kan leveres via internettet i stedet for gennem antennestikket.

Den enes død er som bekendt den andens brød - og netop den stramme økonomiske situation har bidraget til at sætte turbo på salget af de små, hyperbillige bærbare, der går under betegnelsen Netbooks. Allerede inden CES er skudt i gang har HP været på banen med en ny af slagsen, hvilket også gælder, Asus, der står bag den lillebitte Eee PC.

CES-messen er verdens største med 2.700 udstillere og forventet op mod 130.000 besøgende.

Se billeder fra året elektronikmekka

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen