Berlingske Business

Greenpeace: PC-fabrikanter løber fra løfter

Greenpeace: PC-fabrikanter løber fra løfter - 1
Foto:

PC-fabrikanterne HP, Lenovo og Dell har brudt deres løfter om at fjerne PVC og bromerede flammehæmmere fra deres produkter, mener miljøorganisationen.

I den seneste udgave af Greenpeaces Guide to Greener Electronics bliver HP, Lenovo og Dell kritiseret for at have trukket tidligere løfter om at fjerne PVC og bromerede flammehæmmere fra deres produkter tilbage.

HP forpligtede sig i 2007 til at fjerne de giftige stoffer fra sine computerprodukter senest i 2009, men det er nu udskudt til 2011. I modsætning til Dell og Lenovo har HP end ikke produkter, hvor indholdet af PVC og flammehæmmere i det mindste er reduceret.

HP er derfor faldet ned til en 14.-plads på ranglisten over de 17 største elektronikprodukter målt på miljøvenlighed. Dell er nr. 13, mens Lenovo kommer ind på en 15.-plads.

Greenpeace fremhæver Apple som et fremragende eksempel på, at det er muligt at udvikle nye produkter som er helt fri for PVC og bromerede flammehæmmere. Dell har udfordret Apples påstand om, at selskabet har de grønneste notebooks, men Greenpeace mener at Dell hellere burde bruge kræfterne på at fjerne giftstofferne fra sine egne produkter i stedet for at finde fejl hos konkurrenterne.

Nokia, Samsung og Sony Ericsson ligger øverst på ranglisten som de mest miljøvenlige producenter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen