Berlingske Business

Gratis røntgenbillede af firmaers IT-muligheder

h
Foto:

Mindre danske virksomheder er ikke gode nok til at bruge nye, teknologiske muligheder. Nu kan de gratis få at vide, hvor godt eller slemt det står til.

Mindre danske virksomheder bliver nu udfordret i en konkurrence om, hvor gode de er til at udnytte moderne teknologi, samtidig med at de kan måle sig mod konkurrenterne og få gode råd om, hvor der bør sættes ind.

Det sker, når et nyt og gratis onlineværktøj tirsdag bliver lanceret i et samarbejde mellem Erhvervsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet, konsortiet Networked Business Initiative (NBI), Handelshøjskolen i København (CBS), Dansk Industri, Dansk Erhverv, Børsen, Lederne og IT-virksomheden Sitecore.

ITALY-EXPO2015-TOURISM-CULTURE-MILAN

Her kan man på omkring 20 minutter gennem et – i øvrigt anonymt – spørgeskema med cirka 30 spørgsmål finde ud af for eksempel, hvor god man er til at udnytte sociale medier, mobiltjenester og internetbaserede teknologier. Målingen, som kan foretages igen og igen, viser, hvor der er et potentiale og dermed gevinster at høste for små og mellemstore virksomheder, som det danske erhvervslandskab er rigest på.

»Et centralt formål i regeringens vækstplan for digitalisering af Danmark er at skabe et digitaliseringsløft i dansk erhvervsliv. Der har været en manglende opmærksomhed om gevinsterne ved at bruge digitalisering, og måske er det lidt uoverskueligt, hvad man skal gøre. Med NBI får små og mellemstore virksomheder et rigtigt godt onlineværktøj til at se, hvor gode de er til at udbytte mulighederne, og hvor de står lige nu. En tredjedel af dansk erhvervsliv udnytter nemlig kun IT i enkeltstående processer. Derfor er der et enormt potentiale i at få løftet virksomhederne,« forklarer kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Niels May Vibholt.

Hvordan kommer vi til at arbejde i fremtiden?. Regus i Københav

Man får straks resultatet at se. Ens egne data sammenlignes med alle tidligere, så jo flere virksomheder der efterhånden deltager, jo større og bedre sammenligningsgrundlag bliver der. Målet for det ikke-kommercielle, offentligt støttede forskningsprojekt, som kaldes NBI, er i 2017 at få kortlagt flere end 250.000 virksomheder i 20 lande. Den første udgave af NBI havde premiere i februar 2015 og når ud til Norden, dele af Europa og Australien i løbet af i år. Den nye udgave er tilpasset små og mellemstore virksomheder.

»Ud over den konkrete måling af anvendelsesgrad og muligheder giver værktøjet også mulighed for, at virksomheden anonymt kan sammenligne sig med andre virksomheder i samme branche. Det kan forhåbentlig være med til at få ledelsen op af stolen,« siger Jan Futtrup Kjær, formand for Networked Business Initiative.

Planen er, at en række af de store erhvervsorganisationer sammen med Erhvervsstyrelsen efter sommerferien vil rykke ud i landet for at få fat i detail- og engrosmarkedet og forsøge mere praktisk at få de rigtige mennesker til at mødes og blive inspireret til handling gennem digitaliseringspartnerskaber.

truck

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen