Berlingske Business

Gratis kontorpakke skal lokke erhvervskunder til

microsoft
Telenor vil fra nytår lægge Microsofts Office 365-kontorpakke gratis oven i erhvervsabonnementet i de næste to år. Foto: Dado Ruvic/Reuters

Telenor søsætter selskabets hidtil største erhvervssatsning i kampen om kunderne ved at lægge Microsofts Office 365-kontorpakke gratis oven i abonnementet i to år.

Telenor skruer fra årsskiftet op for sin satsning på at få flere erhvervskunder ved som det første europæiske teleselskab i to år at lade Microsofts Office 365-kontorpakke, der kan bruges over internetforbindelsen, følge gratis med.

»Det er første gang, at IT og tele smelter sammen, og det er især de små og mellemstore virksomheder – fra enkeltmandsvirksomheden og op til 300 medarbejdere – som vi har fokus på. Det er den største lancering, som vi har i 2014, og jeg tror, at den vil sende rystelser gennem markedet,« siger Lars Thomsen, erhvervsdirektør hos Telenor.

telenor

Telenor hører til blandt verdens ti største teleselskaber, og Danmark er det første sted i verden, hvor selskabet nu kombinerer teleabonnementer med software. Det danske marked er hård kost for teleselskaberne, både på privat- og erhvervssiden, og derfor er især erhvervskunder attraktive, fordi de typisk binder sig i længere perioder end privatkunder, der oftere jagter billige tilbud.

Office 365, som Microsoft lancerede i juli 2012, sælges af mange danske udbydere, der også kan levere telefoni og/eller bredbånd, men så betaler man separat lige under 100 kroner om måneden. Telenor har i Danmark besluttet at gøre kontorpakken, der rummer de klassiske programmer Word, Excel og Powerpoint, til en del af virksomhedsabonnementet.

»Der findes ikke så mange platforme, hvor alt er integreret og fungerer sammen, og ud over Word, Excel og Powerpoint er kalender, antivirusprogram, Link til kommunikation mellem medarbejderne, Sharepoint til at dele dokumenter og automatisk backup med i pakken. Mange små og mellemstore virksomheder har typisk kun få IT-ansatte og er nødt til at trække dyre IT-konsulenter ind. Fordi alt kører over nettet, er det altid opdateret med nyeste udgave, og man kan tilgå kontoret fra enhver PC, mobiltelefon eller iPad,« siger Lars Thomsen.

Telenor_spaghetti_Business

Han mener ikke, at de nylige afsløringer af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs massive overvågning blokerer lysten til at bruge netbaserede tjenester.

»Så længe data befinder sig inden for EU, skaber det ikke bekymring. Vi lægger alle kundedata i Norge, mens kundens dokumenter ligger hos Microsoft i Irland med backup i Amsterdam. Jeg tror, at det er afgørende for kunderne, at de får en nem løsning med dansk support,« siger Lars Thomsen.

Netbaserede IT-tjenester, der også kaldes »cloud computing«, anslås ifølge en rapport fra Copenhagen Economics at kunne spare alene det offentlige Danmark for 3,4 milliarder kroner årligt. I den forgangne uge udvidede KMD, der er Danmarks største, privatejede IT-selskab, derfor sin aftale med Microsoft. KMD har i forvejen slået sig op på at levere netløsninger, hvor man garanterer, at data forbliver inden for Danmarks grænser, og Statens og Kommunernes Indkøb (SKI) er ved at gøre klar til at udpege de forhandlere, som det offentlige fremover kan købe netløsninger hos med en fælles aftale, der skal gøre indkøbene billigere.

»Jeg tror ikke, at folk vil stå i lange køer uden for vores butikker på grund af dette. Kunderne vil snarere se det som en naturlig udvikling, men det bliver et langt, sejt træk. Erhvervskunder har altid eksisterende kontrakter, som de skal ud af, før de kan skifte, men vi tror, at interessen vil være stor,« siger Telenors erhvervsdirektør, der mener, at der bør gå 12 måneder, før effekten kan gøres op.

Telenor har valgt at lægge Office 365 med i kurven på de to største af de fire erhvervspakker, fordi dataforbruget her typisk er størst og derfor passer til Office 365.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen