Berlingske Business

Googles lobbypenge topper

pix-Lobbyister
Google var i 2017 den af teknologivirksomheder, der brugte flest penge på at forsøge at påvirke politiske beslutninger. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Internetgiganten brugte flest penge af alle i techverdenen på at påvirke politikere og embedsmænd.

Google slog alle andre teknologivirksomheder målt på. hvor mange penge internetgiganten brugte på sin lobbyvirksomhed for at påvirke embedsfolk og politikere i USA i 2017.

Googles moderselskab. Alphabet. brugte i alt 18.1 millioner dollars eller 108.7 millioner dollars på lobbyfirmaer som Prime Policy Grooup og Gephardt Group. viser tal fra Center for Responsive Politics. som følger nøje med på området. Dermed slår Google de 16.8 millioner dollars. som telegiganten AT&T brugte sidste år.

De to ligger på henholdsvis 8.- og 9.-pladsen på listen. der toppes af det amerikanske handelskammer. som brugte 82.2 millioner dollars.

Færre penge sat af

Både Alphabet og AT&T brugte færre penge i 2017 på meningspåvirkning end i 2016. selv om navnlig Google var under hårdt pres fra politikerne hjemme og i udlandet. særligt i forbindelse med den mulige russiske påvirkning af det amerikanske præsidentvalg. der bragte Donald Trump til magten.

Googles udgifter til lobbyarbejde faldt med 12 procent.

Både Google og AT&T var involveret i samme sag men på hver sin side. nemlig i slagsmålet om netneutralitet. som skal sikre. at al internettrafik behandles ligeværdigt. uden at nogen kan få plads i overhalingsbanen på bekostning af andre. Google brugte alene 4.4 millioner dollars på arbejdet for at bevare netneutraliteten. som den nye formand for USAs telemyndighed. FCC. Ajit Pai. i december ophævede. AT&T brugte - sammen med tre af de andre telegiganter i landet - sammenlagt 10.8 millioner dollars på at kæmpe for at få reglerne fjernet. hvilket lykkedes.

US-LATEST-CONSUMER-TECHNOLOGY-PRODUCTS-ON-DISPLAY-AT-ANNUAL-CES-

Også kinesiske giganter skærer ned

Også to af de kinesiske giganter. mobilproducenterne Huawei og ZTE. brugte færre penge på lobbyvirksomhed i 2017. Huawei betalte 50.000 dollars mod 348.500 dollars i 2016 og hele 1.2 millioner dollars i 2012. viser indberetninger til det amerikanske senat. Konkurrenten ZTE brugte 90.000 dollars i kvartalet mellem april og december. hvor der i 2015 blev brugt 240.000 dollars i kvartalet. skriver netmediet Mobile World Live.

De to mobilselskaber har sloges med de amerikanske myndigheder. som stadig ikke kan slippe tvivlen om. at deres udstyr kan bruges til kinesisk spionage. selv om særdeles grundige undersøgelser ikke har kunnet påvise spor i den retning.

pix-Vestager/Cliqz

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen