Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Googles første butler er på vej

Google
Googles moderselskab, Alphabet, har udviklet en digital assistent, som man blot kan tale til og dermed få skruet op og ned for radiatoren, tænde og slukke lyset, komme med forslag til en god film, søge på internettet og finde de rigtige billeder frem fra det digitale familiealbum. Foto:

Apples Siri og Microsofts Cortana får konkurrence af Google Assistent, som også gennem en lille højttaler vil kunne styre hjemmet og bistå med småopgaver. En ny beskedapplikation vil kunne kryptere samtalen og holde snushaner - og efterretningstjenester - væk.

Den første digitale butler fra internetgiganten Google er på vej. Googles moderselskab, Alphabet, har udviklet en digital assistent, som man blot kan tale til og dermed få skruet op og ned for radiatoren, tænde og slukke lyset, komme med forslag til en god film, søge på internettet og finde de rigtige billeder frem fra det digitale familiealbum.

Dermed melder Google sig for alvor ind i kampen, som allerede raser. Apples assistent hedder Siri, Microsoft har Cortana, internetgiganten Amazon har Alexa, og Facebook har M. Googles har ikke givet sin butler - reelt et stykke software - et almindeligt navn. Den bliver blot kaldt Google Assistent og ligger gemt i en lille, hvid og knapløs højttaler, som kaldes for Google Home.

Artiklen fortsætter under billedet
Siri
Apples assistent hedder Siri. Man kan stille den spørgsmål og få svar retur som vist på skærmen. (AFP PHOTO / Mandy CHENG) Foto : Mandy Cheng

Til forveksling ligner den Amazons Echo, som har været på markedet siden 2014. Som altid vil dansksprogede versioner næppe ligge lige for eller være i en umiddelbar kvalitet, som gør, at de kan bruges, og oftest får man særdeles henholdende svar på, hvornår danske versioner vil være klar, selv om Danmark og Norden i alle internationale undersøgelser viser sig at være de områder, hvor folk hurtigst tager ny teknologi til sig - men også forventer at kunne bruge dem på deres modersmål.

Artiklen fortsætter under billedet
Echo
Google Assistent ligner til forveksling Amazons Echo, som har været på markedet siden 2014. Foto : HANDOUT

Det handler om kunstig intelligens

Bag ved det hele ligger såkaldt kunstig intelligens, hvor avanceret software er i stand til at genkende mønstre og »tænke« lidt videre, når man giver den en talekommando.

Målet for alle teknologigiganterne er at blive den, som alle ønsker at bruge. Det vil nemlig give giganterne en kolossal viden om folks færden og interesser, som ikke blot kan udnyttes til at levere en bedre service, som rammer i plet, når man bruger sin digitale assistent.

Mange af giganterne lever af at sælge annoncer, og de vil kunne målrettes nærmest uhyggeligt præcist, efterhånden som man gennem sin brug af de digitale tjenester bliver kortlagt. Meningen med at bruge kunstig intelligens er at forsøge at gøre livet lettere, fordi teknologien ud fra analyser kan regne ud, hvad og hvordan den skal hjælpe, når man taler til den.

pix-Talende foto 1

Google Home-højttaleren med den indbyggede assistent vil komme i handelen senere i år. Hvad den vil koste, står ikke klart, men Google Assistent kan også kobles til andre tjenester som Spotify, Uber og WhatsApp - sidstnævnte ejet af Facebook.

Chatapplikation er det næste

Google har allerede i det små forsøgt sig med digitale assistenter, nemlig Google Now og OK Google - sidstnævnte i de meget omtalte og omstridte Google-briller, som i øjeblikket er lagt på hylden efter massiv debat om privatlivets fred. Google er samtidig klar med en ny chatapplikation til mobilt udstyr. Den hedder Allo, kommer til sommer og vil - ud over at konkurrere med WhatsApp - kunne komme med forslag afhængigt af, hvad man lige nu taler eller chatter med sine venner og bekendte om.

Artiklen fortsætter under billedet
Allo
På billedet viser chefingeniøren Erik Kay hos Google den nye Allo frem. Foto : STEPHEN LAM

Allo vil sågar kunne svare på brugerens vegne og f.eks. kommentere billeder, som venner sender, fordi den bruger kunstig intelligens til at genkende motiver på billederne. Allo vil, ligesom WhatsApp, være væg-til-væg-krypteret, så ingen udefra kan følge med i ens kommunikation. Det er en reaktion på FBIs og de amerikanske myndigheders krav om altid at have mulighed for at følge en kommunikation, hvilket ikke er muligt, når kommunikationen krypteres eller kodes.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-MICROSOFT

Teknologigiganterne fastholder, at alle har ret til privatliv, også selv om sådanne teknologier altid vil kunne misbruges af folk, der arbejder fordækt. Det skal dog ikke gå ud over alle andre. Det er bedst illustreret gennem det nylige slagsmål, hvor FBI med en dommerkendelse i hånden ville tvinge Apple til at snige sig ind i en krypteret iPhone-telefon, som en terrorist havde brugt. Apple nægtede at følge retten, men FBI fandt en alternativ mulighed og droppede efterfølgende den sag, men flere andre verserer.

WhatsApp og Apples iMessage-system bruger som standard stærk kryptering. Det gør Allo ikke som standard. Her vil brugerne skulle vælge at gøre samtalen/chatten privat og dermed slå krypteringen til. Krypteringen gør det nemlig også umuligt for Google selv at analysere samtalerne og dermed kunne bruge mønstrene til at vise annoncer.

go

Den Amerikanske Borgerrettighedsunion, som kæmper for retten til privatliv, er skuffet over, at Google ikke som standard krypterer al brug i Allo og opfordrer direkte brugere af telefoner med Googles Android-styresystem - verdens mest udbredte - til i stedet at bruge WhatsApp.

Alle nyhederne blev præsenteret i forbindelse med Googles årlige udviklerkonference, Google I/O.

US-IT-INTERNET-APPLE-PRIVACY-FILES

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen