Berlingske Business

Google vil stjæle nyheder fra Facebook

pix-Google-nyheder
Sådan vil det snart se ud, når man bruger Google-appen på sin mobiltelefon - det er slut med bare at se søgefeltet. Foto: Google

Internetgiganten bryder med det historiske princip om, at søgesiden skal være så enkel som mulig - nu kommer der nyheder på under søgebjælken.

Google tager kampen op mod Facebook og vil på sin meget besøgte startside ud over søgefeltet fremover præsentere nyheder, som er valgt ud efter, hvad man senest søgte på.

Dermed håber internetgiganten at kunne stjæle noget af den tid, som folk i dag bruger på Facebook, som i stigende omfang tilføjer nye funktioner for at fastholde brugerne i Facebook-verdenen, uden at de behøver at besøge andre steder på nettet. Det sikrer Facebook, som er et børsnoteret selskab, en større indtjening.

Vælg at følge med i mere

Googles særlige nyhedsområde vil vise egentlige nyheder, baggrundshistorier, videofilm og musik ud fra, hvad man tidligere har søgt på Google efter. Brugerne kan også klikke på en »Følg«-knap ud for søgeresultaterne og dermed føje emner, som de interesserer sig for, til nyhedsområdet.

I selve nyhedsområdet vil man kunne klikke og dermed sætte en Google-søgning i gang for at få flere oplysninger.

»Facebooks nyhedsliste er en af hovedkonkurrenterne. Den konkurrerer med andre måder at tilgå indhold på. Google har derfor en stærk motivation til at gøre søgningen så brugbar som muligt. Google har et langvarigt projekt kørende for at forudse, hvad brugerne vil have. Dette er et træk, som skal sikre, at folk ikke går andre steder hen for at få oplysninger,« siger Mattia Littunen, som er senioranalytiker i analysefirmaet Enders Analysis, til britiske BBC.

Split

Klar inden for nogle uger

Googles nye funktion har været afprøvet i en skrællet udgave siden december i smartphoneapplikationen. Søgemaskinen er ellers berømt for at være renset for alt uvæsentligt, så den lynhurtigt kan være klar til brug.

Det bliver amerikanerne, der først får mulighed for at bruge nyhedsområdet, men i løbet af de næste uger vil det også fungere i resten af verden, når man bruger Google-appen på en Android- eller en iOS-telefon.

Ligesom Facebook lever Google af sine annoncer. Og jo mere tid internetgiganten kan få brugerne til at blive hos Google, jo flere annoncer kan der vises undervejs.

Facebook omsatte alene i januar-marts i år for otte milliarder dollars og havde et overskud på lidt over tre milliarder dollars.

Google bruges ifølge EU-Kommissionens undersøgelser til mere end 90 procent af alle europæeres internetsøgninger.

pix-Facebook-TV

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen