Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Google vil selv blokere annoncer i Chrome

pix-Chrome
Man kan selv i Googles internetbrowser Chrome forbyde, at der åbnes pop-op-vinduer, men Google gør nu klar til at indføre et annoncefilter, som helt fjerner annoncerne, der irriterer brugerne - f.eks. ved at åbne pop-op-vinduer eller afspille videoklip, uden at man har bedt om det.

Internetgiganten vil fjerne de mest påtrængende annoncer automatisk, når folk bruger Chrome-browseren.

Internetgiganten Google vil indbygge en annonceblokering i sin egen Chrome-browser, som næsten halvdelen af alle danskere bruger til at gå på nettet med.

Det sker på trods af risikoen for, at det vil ramme Googles egne annonceindtægter, skriver den britiske finansavis Financial Times. Der er dog ikke lagt op til, at reklamefilteret vil skrælle alle annoncer bort, når man besøger netstederne, og derfor har både europæiske og amerikanske udgivere i indledende drøftelser med Google støttet tanken.

Væk med fredsforstyrrerne

Annonceblokering er et lille tilføjelsesprogram til internetprogrammet. Det skræller annoncerne væk og efterlader blot blanke huller dér, hvor annoncerne ellers ville blive vist. Ved at blokere for annoncer hentes siderne hurtigere. Samtidig øger det beskyttelsen af privatligets fred og sikkerhed, ligesom man ikke distraheres så ofte, når man bevæger sig rundt på siderne.

I marts blev 45,62 procent af alle de internetsider, som danskere besøgte, set gennem Chrome, mens 30,92 procent blev besøgt gennem Apple Safari, viser tal fra analysefirmaet Statcounter. Internet Explorer blev brugt til 7,58 procent af al internetbrug, mens Firefox beslaglagde 6,64 procent. På verdensplan blev Chrome i marts brugt i 52,81 procent af alle internetbesøg.

Google har bekræftet at have holdt »indledende drøftelser« om en indbygget annonceblokering. Meningen er at gå efter bestemte annoncetyper, som frustrerer læserne, nemlig når annoncer pludselig popper op og åbner nye vinduer, eller når der af sig selv afspilles videoklip - ofte med lyd på -, uden at man har bedt om det ved at klikke på annoncen.

pix-YouTube

Bedre selv at gå ind i kampen

Der findes annonceblokeringsværktøjer, som fjerner samtlige annoncer. Dem skal man selv installere i sit internetprogram. For et år siden lagde det norske internetprogram Opera en annonceblokering ind som standard, om end den ikke er slået til som standard. Det skal man selv gøre.

Omkring 26 procent af internetbrugerne har installeret annonceblokering på deres computere, mens omkring ti procent bruger dem på deres telefoner, viser en undersøgelse fra Interactive Adversiting Bureau.

Google havde i 2016 annonceindtægter for næsten 80 milliarder dollars. Internetgiganten er nervøs for, at folk efterhånden føler annoncerne så påtrængende, at de selv installerer de skrappe annoncefiltre, som holder alt ude. Derfor synes strategien at være, at det er bedre selv at tilbyde muligheder, som fjerner de værste fredsforstyrrere men stadig sikrer, at andre annoncer vises.

I Danmark udgjorde annonceringen på nettet i 2016 i alt 6,7 milliarder kroner. Det er præcis halvdelen af den samlede annoncering i danske medier, viser undersøgelsen »Det danske reklamemarked«, som revisionsfirmaet Deloitte har gennemfrt for Danske Medier.

pix-YouTube

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen