Berlingske Business

Google vil også bygge ved Aabenraa

pix-Apple, Foulum
iPhone-producenten Apple var den første af giganterne, der valgte Danmark som placering for et datacenter. Billedet her er fra september 2016, hvor Apple præsenterede planerne for byggeriet i Foulum ved Viborg. Arkivfoto: Henning Bagger, Scanpix Foto:

Internetgiganten køber 131 hektar stor grund ved siden af Apples kommende datacenter efter flere års hemmelige forhandlinger. I forvejen har Google grund klar i Fredericia.

Internetgiganten Google gør også klar til at rykke fysisk ind i Danmark og har købt en grund ved Aabenraa, ikke langt fra hvor Apples andet datacenter i Danmark skal ligge.

Der er tale om et 131 hektar stort område i Kassø, oplyser Google i en pressemeddelelse, uden at det dog er sikkert, at der kommer et byggeri på grunden.

Ikke aktuelle byggeplaner

»På nuværende tidspunkt har vi ikke planer om at bruge grundene, men vi vil gerne sikre os muligheden for at ekspandere vores datacentre i Europa, hvis vores arbejde kræver det. Vi forventer dog ikke at tage nogen beslutninger om dette i den nærmeste fremtid,« oplyser Helle Mayor, kommunikationsansvarlig for Google Danmark.

I forvejen har Google i juni købt en 73,2 hektar stor grund i Fredericia.

Et datacenter er et kæmpe lagerrum fyldt med store computerservere, så håndterer de enorme mængder af data, som suser af sted, når vi alle bruger de mange netbaserede tjenester som e-mail, streaming, musik, netlager til sine billeder, dokumenter og andre data samt meget andet. Jo kortere afstand der er til nærmeste datacenter, jo bedre forbindelser og højere hastighed arbejder man med.

Datacentrenes maskineri udvikler en masse varme, fordi de mange computerkræfter arbejder hele tiden. Den varme vil man - i stedet for blot at åbne et vindue og sende den ud - kunne lede ud i omkringliggende varmesystemer, så den f.eks. kan bruges i nærliggende villaområder.

Google, Aabenraa Kommune og Udenrigsministeriets organisation Invest in Denmark har talt sammen i hemmelighed gennem flere år om grundsalget, der officielt blot har haft det lidet iøjnefaldende navn »Lokalplan 89«.

Apple og Facebook vil også til Danmark

Apple offentliggjorde 10. juli, at selskabet vil bygge datacenter nummer to i Danmark i netop Kassø. Det skal åbne i 2. kvartal af 2019 og vil fylde 285 hektar, svarende til 400 fodboldbaner, ved siden af højspændingsstationen Kassø uden for Aabenraa.

Seks milliarder kroner koster den investering, og den kommer i forlængelse af det 166.000 kvadratmeter store datacenter, som Apple allerede er i gang med at opføre i Foulum uden for Viborg. Det er budgetteret til at ville koste 6,3 milliarder kroner.

Facebook har valgt Odense til sit første datacenter i Danmark - det kun tredje uden for USA. Det bliver på 56.500 kvadratmeter, skal ligge i erhvervsområdet Tietgenbyen, syd for Odense, og skal sættes i drift i 2020. Byggeriet ventes at koste »flere hundrede millioner dollars«.

Også danske virksomheder har datacentre herhjemme, heriblandt f.eks. den danske internetgigant GlobalConnect.

De internationale giganters interesse for Danmark skyldes både den strategiske beliggenhed i forhold til den internationale internettrafik, klimaet, som gør det muligt at bruge den naturlige afkøling i stedet for at skulle bruge strøm og penge på ekstra ventilation, og den grønne linie, som Danmark er internationalt kendt for.

Aabenraa Kommunes borgmester, Thomas Andresen, understreger, at »vi har altid plads til flere internationale IT-koncerner« og fremhæver, at kommunen ud over jord har adgang til bæredygtig elektricitet, dataforbindelser og »en professionel og fleksibel administration«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen