Berlingske Business

Google under nye konkurrenceanklager

SPAIN-TELECOM-MOBILE-SHOW-MWC-GOOGLE-FILES
Googles adm. direktør Sundar Pichai må nu håndtere konkurrenceanklager fra hjemlandet Indien. Arkivfoto. Foto:

Google må nu kæmpe på flere fronter, efter de indiske konkurrencemyndigheder har konkluderet, at onlinekæmpen misbruger sin dominerende position.

Efterforskere fra de indiske konkurrencemyndigheder har i ny rapport konkluderet, at den amerikanske it-gigant Google har misbrugt sin dominerende position i online-markedsføring. Det er dog blot én i en række anklager for brud på konkurrenceregler, som Google er under globalt.

Det skriver Financial Times.

Rapporten på 714 sider, som Financial Times har fået indsigt i, viser adskillige brud på den indiske konkurrencelovgivning primært gennem AdWorks, der er Googles online-marketingservice. Således skulle it-giganten favorisere egne produkter i søgningsresultater og reklamer, hvilket er i strid med gældende lovgivning. Undersøgelse tager udgangspunkt i to klager mod Google ud af i alt fire, der er indgivet mod selskabet i Indien.

pix-Stop

Sagen fra Indien, der skal igennem en gennemgående undersøgelse, før den kan få konsekvenser for Google, kommer mens det amerikanske selskab er i gang med at forberede et forsvar mod lignende anklager fra EU's konkurrencekommission under ledelse af danske Margrethe Vestager.

Google afviser anklagerne og siger til Financial Times, at regulatorer og myndigheder i hele verden, inklusiv i USA, Tyskland, Taiwan, Egypten og Brasilien, har undersøgt mange af de samme problemstillinger, som rapporten rejser, og ikke har fundet anledning til bekymring.

19BUSSundar.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen