Berlingske Business

Google strammer skruen om farlige annoncer

pix-AdSense
De netsteder, som bruger Googles annonceværktøj AdSense til at administrere, hvilke annoncer der skal vises, bliver indimellem snydt, fordi visse annoncer slipper igennem Googles filter, som nu finmaskes yderligere. Foto: Google

Internetgiganten blokerede i 2017 for over tre gange så mange skadelige annoncer som året før og bliver ved med at finmaske nettet, fordi Google lever af, at folk gider se annoncerne.

Med en hårdhændet indsats og forbedret teknologi har Google i 2017 fjernet flere annoncer med skadelig software, reklamer for falske produkter og svindelforsøg end nogen sinde tidligere og har nu udviklet sin teknologi, så det er den enkelte side og ikke et helt netsted, der bliver blokeret.

I alt blev 3,2 milliarder annoncer fjernet mod 700 millioner i 2015 og 780 millioner i 2016. Det svarer til flere end 100 såkaldt »slemme annoncer« i sekundet.

Ingen oversigt pr. land

Onsdag morgen offentliggjorde internetgiganten sin årlige rapport over bekæmpelsen af af dårlige reklamer på nettet, »Bad Ads Report«. Den fortæller ikke, hvor mange problemer der har været i de enkelte lande, ej heller hvem de store skadevoldere er.

Google har fastsat regler for, hvilke netsteder der kan få lov til at vise annoncer, reserveret gennem Googles annoncesystem, AdSense, samt hvilke annoncer der betragtes om acceptable, og hvilke produkter og tjenester man kan reklamere for. Herudover har Google sit massemarkedsannonceværktøj for mobilapps, AdMob, og DoubleClick, som er til mobilsoftware i den højere ende.

»Google har et ansvar over for brugerne. Derfor fokuserer tusinder af ansatte på tværs af Google på dette og bruger teknologi til at opdage svigefuldt og kontroversielt indhold, før det rammer brugere, annoncører eller udgivere,« forklarer Jessica Stansfield, der leder Googles globale produktpolitik, som udstikker rammerne for, hvad Google vil acceptere.

pix-Chrome

Google og Facebook sidder på annoncekronerne

Internetgiganten lever af annonceindtægter. Af de 26 milliarder dollars, som Google omsatte for i oktober-december 2017, som er de senest offentliggjorte regnskabstal, kom de 22,7 milliarder fra salg af annoncer gennem Googles annoncesystemer. Google og konkurrenten Facebook sad i 2017 på omkring 84 procent af alle de penge, der på verdensplan bruges på onlineannoncering, viser en nylig opgørelse fra en af verdens største medieinvesteringsgrupper, GroupM. Derfor er især de politiske krav til giganterne blevet strammet betydeligt for at sikre, at de agerer ansvarligt - senest i forbindelse med opklaringen af den russiske indblanding i den amerikanske præsidentvalgkamp, der bragte Donald Trump til magten i 2017.

De franske konkurrencemyndigheder har antydet, at de inden for nogle måneder beslutter, om der skal iværksættes en tilbundsgående undersøgelse af Googles og Facebooks dominans på det franske annoncemarked.

Oveni kommer de masser af støjende og generende annoncer, hvis antal og opførsel får stadig flere til at installere annonceblokeringsværktøjer i deres internetbrowser, så samtlige annoncer bliver skrællet bort, før de overhovedet vises på skærmen.

pix-Facebook

En konstant jagt med et mål, der flytter sig

Google lever af viden om brugerne. Disse informationer kommer bl.a. ind gennem visningen af annoncerne og fra alle de gratis nettjenester, som Google stiller til rådighed men konstant analyserer, f.eks. e-mailtjenesten Gmail, korttjenesten Google Maps og selve Android-mobilstyresystemet, som Google også ejer, og som ligger på over 85 procent af alle nyproducerede smartphones. Mange tjener penge på at give tilladelse til, at Google kan vise annoncer på deres netsteder. Internetgiganten afregner så en gang månedligt og høster gennem aftalerne ny viden om internetbrugerne og deres interesser.

»Vi ønsker, at annoncerne er relevante for brugerne. Derfor skal generende annoncer fjernes, men annonceøkosystemet udfordres konstant. Når vi ændrer på vores politik på ét område, ved vi, at folk potentielt flytter sig til andre,« forklarer Jessica Stansfield.

I 2017 blev flere end 130 millioner annoncer fjernet, som forsøgte at misbruge Googles annoncenetværk ved ondsindede aktiviteter eller forsøge at omgå Googles kontrolprocesser. Tilsvarende blev 79 millioner annoncer i Googles annoncenetværk blokeret for automatisk at sende folk, der klikkede, videre til virusinficerede hjemmesider, og 400.000 af  disse sider blev fjernet fra at kunne dukke op i Googles søgeresultater. Endelig blev 66 millioner annoncer, der forsøgte at narre folk til at klikke, og 48 millioner annoncer, som forsøgte at få folk til at installere uønsket software blokeret.

I alt blev 320.000 udgivere fjernet fra annoncenetværket, 90.000 netsteder blokeret og 700.000 mobilapps fra Googles Android-platform fjernet for at overtræde de retningslinier, som Google har opsat.

Kan nu spærre for enkelte sider

Google kan nu nøjes med at spærre for de enkelte sider med problematiske annoncer i sine søgeresultater i stedet for som tidligere at lukke for adgangen til hele netadressen.

Ifølge Jessica Stansfield har Google lige nu fokus på blandt andet spil og kryptovalutaer og vil her præcisere sine annoncepolitikker og efterfølgende håndhæve dem stramt.

Google havde ved udgangen af 2017 i alt 75.000 ansatte på verdensplan.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen