Berlingske Business

Google strammer kontrollen med Play

pix-Google Play
Sikkerheden strammes op i Googles netbutik, Play. Internetgiganten vil kontrollere alle nye applikationer.

Alle applikationer skal nu sikkerhedsgodkendes af internetgiganten, som også vil håndhæve aldersanvisningerne.

Google strammer nu kontrollen med de programmer, som kan hentes til Android-telefoner og -tavlecomputere, for blandt andet at sikre sig mod virusbefængte applikationer.

Google Play, som netbutikken til både gratis og betalte programmer hedder, har ofte været kritiseret for at lukke stort set alt ind i modsætning til hos ærkerivalen Apple, hvis App Store bliver holdt i stramme tøjler, og hvor alt skal godkendes af Apples særdeles hårdhændede kontrol, før det dukker op på de digitale hylder.

pix-Office til Android

Mindreårige skal skånes

Google agter ikke at ville godkende hver enkelt applikation. Derimod vil Google nu skærpe kontrollen med, at applikationerne ikke indeholder såkaldt »malware«, som installerer computervira eller anden form for ondsindet kode, som aflurer folks privatliv og stjæler deres personlige oplysninger. Google vil også håndhæve aldersanvisningerne hårdere end nu, så mindreårige f.eks. ikke udsættes for pornografisk materiale. Udviklerne skal udfylde et særligt spørgeskema om deres applikation, så den lander i den rette alderskategori, og fra maj vil applikationer, hvor der ikke er svaret på spørgeskemaet, blive frasorteret. Også programmer, som allerede findes i Google Play risikerer at forsvinde.

pix-Apple-butik

Hidtil har Google brugt automatiseret kontrol med de applikationer, som lægges ind i Google Play. Nu vil et eksperthold ifølge internetgiganten se hver enkelt applikation igennem - uden at det skaber flaskehalse og forsinkelser. Hos Apple kan der ofte gå mange dage, fra en applikation afleveres, til den er tilgængelig i App Store.

Googles mobilstyresystem, Android, er verdens mest udbredte. Omkring 83 procent af alle nye smartphonetelefoner kommer fra fabrikkerne med Android, mens kun omkring 13 procent bruger Apples iOS og tre-fire procent Microsofts Windows.

pix-Stationær PC

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen