Berlingske Business

Google-stifter investerer hemmeligt i flyvende biler

Larry Page

Larry Page har forsøgt at skjule, at han har smidt penge i to projekter, der skal udvikle flyvende biler.

San Francisco: Larry Page, medstifter af it-giganten Google, har i hemmelighed personligt investeret mere end 100 millioner dollar i at bygge flyvende biler. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg torsdag.

Larry Page har lagt sine penge i firmaet Zee.Aero, mens han har forsøgt at holde sin relation til de flyvende biler skjult.

- Med base i hjertet af Silicon Valley udvikler Zee en revolutionær ny metode at transportere sig på, skriver virksomheden på sin hjemmeside, men ellers er det småt med informationer om virksomheden, der ikke tager imod mediehenvendelser.

pix-Sundar Pichai

Ifølge Bloombergs kilder har de ansatte i Zee.Aero refereret til Larry Page som "manden oven på", fordi Google-stifteren har haft et kontor på anden etage i firmaets hovedkvarter, der ligger ganske kort fra Googles eget hovedkvarter i Silicon Valley.

Bloomberg skriver også, at Larry Page har givet sin finansielle støtte til et andet firma, der er i færd med at udvikle et lignende koncept.

Firmaet Kitty Hawk begyndte at arbejde på at gøre biler flyvende i 2015, og selv om firmaets hovedkvarter ligger tæt på Zee.Aeros, så arbejder firmaet efter sigende på et helt andet design end konkurrenten Zee.Aero.

pix-Tony Fadell

Hidtil har Google primært beskæftiget sig med førerløse biler, der har tiltrukket stor opmærksomhed i offentligheden.

Så sent som i maj offentliggjorde Google planer om at åbne et teknologisk center i bilbyen Detroit, hvor man vil videreudvikle den førerløse bil.

Google tilføjede 100 nye hybridbiler til sin flåde af førerløse biler tidligere i maj. De nye biler skal blive til i samarbejde med bilfabrikken Fiat Chrysler.

Firmaet begyndte at teste sine selvkørende biler i 2009, men dengang brugte man en Toyota Prius, der var blevet udstyret med udstyr fra Google.

I dag har Google omkring 70 køretøjer, der kan køre uden chauffør.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen