Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Google spreder sin kunstige intelligens overalt

pix-Sundar Pichai
Googles topchef, Sundar Pichai, viser, hvordan kunstig intelligens nu automatisk genkender personer og situationer på de billeder, man tager, så man kan søge efter dem, uden at de er særligt mærket af. Foto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Mobilstyresystemet Android er trængt i baggrunden på nyhedsfronten. Nu rykker den kunstige intelligens ind overalt - også på Apples iPhones - i nye og gamle apps, hvor den skal genkende personer og steder.

Selv om der nu er flere end to milliarder månedlige brugere af telefoner og tavle-PCer med Googles mobilstyresystem Android, lagde internetgiganten større vægt på nye funktioner, apps og andet udstyr, som bruger kunstig intelligens til at hjælpe og genkende, på sin store udviklerkonference I/O 2017.

Googles digitale assistent, Google Assistant, vil nu blive tilgængelig på også Apples iPhones, hvor den kan udfordre Apples egen Siri, som man også kan tale til og bede om assistance, opslag og praktisk hjælp til f.eks. at skrive aftaler ind i kalenderen.

Højttaler kan bruges som telefon

Google Home-højttaleren, som blev sendt på markedet sidste år og har den digitale assistent indbygget, vil nu også kunne bruges som telefon og ringe op til både mobiltelefoner og fastnettelefoner i USA og Canada »i løbet af de kommende måneder«, ligesom Microsoft for nylig annoncerede, at internettelefoniprogrammet Skype, som Microsoft ejer, vil blive bygget ind i softwaregigantens kommende højttaler, og Amazon tilsvarende har gjort det muligt at foretage videoopkald fra sin nye Echo Show-højttalerskærm.

Google, Microsoft, Apple og Amazon kæmper om at blive den førende digitale assistent, som kan styres med stemmen, så man hverken skal bruge tastatur eller trykfølsom skærm.

Google Assistant kan nu også forstå brasiliansk, fransk, tysk og japansk samt - snart - italiensk, koreansk og spansk men stadig ikke dansk. Google Home kan derfor snart også købes i blandt andet Frankrig og Tyskland.

En ny app, Google Lens, som Google ikke har sat dato for offentliggørelse på, bruger kunstig intelligens sammen med mobiltelefonens kamera, så man f.eks. kan pege med kameraet på en blomst, hvorpå Google vil fortælle, hvilken blomst det er. Man kan også pege på den ofte håbløst indviklede kode til det trådløse netværk på hotellet og lade appen fortolke, hvad der står, så telefonen selv kobler sig på det nettet. Desuden vil den kunne sætte navne og emneord på personer, steder og situationer, som man fotograferer, så man ved at pege kameraet mod en restaurant straks får anmeldelser af den, eller så menukortet på et fremmedsprog bliver oversat med Google Translate.

pix-YouTube

Mere dagdrømmeri og indendørs GPS

Googles satsning på den virtuelle virkelighed (VR) under navnet Daydream udvides nu også. De nyeste Samsung Galaxy-telefoner vil kunne bruge Daydream og ikke blot Samsungs egne Gear VR-briller. Og mobilproducenterne HTC og Lenovo arbejder nu på hver et sæt VR-briller, som bygger på Google Daydream - også uden at der er sat dato på. Brillerne vil bruge lokationssporing, så de ved, hvornår man går rundt og ikke bare bliver stående på samme sted, sådan som Googles egne, nuværende VR-sæt, hvor man skyder sin telefon ind i, forventer.

Den to år gamle fotoapplikation, Google Photos, som ifølge Google bruges af omkring 500 millioner, vil begynde at kunne genkende folk på billederne og de situationer, de står i, så man f.eks. kan samle alle fødselsdagsbilleder i en søgning blandt billederne. Desuden vil den gennem brug af kunstig intelligens kunne fjerne uønskede objekter fra billederne, f.eks. et hegn eller en grim plet. Endelig vil man med funktionen Delte biblioteker automatisk kunne dele f.eks. billeder af børnene med ægtefællen, fordi den kunstige intelligens automatisk genkender børnene på de billeder, amn tager. Google forsikrer, at der ikke vil forekomme deling af billeder, som man ønsker at holde for sig selv.

Endelig kommer Google med »Visual Positioning System« (VPS), der bliver en slags indendørs GPS, som ved brug af kunstig intelligens skal kunne genkende objekter og rum og således kunne guide mobilbrugeren rigtigt rundt, f.eks. i butikker og på museer. VPS bygger på Tango, som er en 3D-visualiseringsteknologi.

pix-Jeff Bezos

Nye funktioner i fokus frem for ny Android

De mange opdateringer af apps og funktioner skal sikre, at de når bredest muligt ud, uanset hvilken version af Android der bruges. Det er nemlig kun et mindretal af alt Android-udstyr, der faktisk kører på den nyeste udgave af styresystemet.

»Det er delvis en erkendelse af det faktum, at hvad de end lægger i Android, vil de fleste brugere ikke se det før om nogle år, og masser af deres bedste, mest attraktive og mest værdifulde brugere vil være på andr eplatforme. De er nødt til at lægge funktionaliteten, hvor brugerne er,« siger analytiker Jan Dawson fra Jackdaw Research, til nyhedsbureauet Reuters.

Næste udgave af Android, som ligger på omkring 85 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner i verden, kommer i løbet af efteråret og går lige nu under navnet Android O. Den vil lægge vægt på bedre batteritid, bedre sikkerhed og »mere flydende oplevelser«, ligesom man kan få billede-i-billede, så man kan arbejde med to ting på én gang.

For at Android også kan bruges på telefoner, der kun har en lille arbejdshukommelse, arbejder Google på en særlig udgave, Android Go, som er målrettet de steder, hvor dataforbindelsen er begrænset. Google redesigner sine egne apps, så de bruger mindre hukommelse, mindre lagerplads og færre mobildata, og i Play-netbutikken vil apps til Android Go få sit særlige område, alt sammen fra 2018.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen