Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Google splittes op for at undgå EU-hammeren

pix-Google Shopping
Google Shopping, som er en prissammenligningstjeneste, sikrer omkring en fjerdedel af Googles annonceindtægter i Europa. Nu skal der ske ændringer.

Prissammenligningstjenesten Google Shopping bliver skilt ud som selvstændig forretning for at undgå millionstore dagbøder fra EU.

Google skiller sin prissammenligningstjeneste ud og gør den til en selvstændig forretning for at rette op på de skævvridninger af konkurrencen, som internetgiganten for tre måneder siden fik en bøde på 18 milliarder kroner for.

Det skriver flere amerikanske medier, uden at Google dog selv har bekræftet forlydenderne. Google skal inden 28. september have ændret de forhold, som førte til konkurrencekommissær Margrethe Vestagers kæmpebøde på 2,4 milliarder euro eller 18 milliarder kroner 27. juni. Hvis ikke Google overholder fristen, der udløber torsdag i denne uge, vanker der dagbøder på op til fem procent af Googles daglige omsætning - svarende til 12 millioner dollars eller 75,1 millioner kroner om dage.

Separeres fra søgemaskinen

Det er prissammenligningstjenesten Google Shopping, hvor man kan søge på bestemte produkter og få overblik over, hvad de koster forskellige steder, som vil blive skilt ud i et selvstændigt selskab. Dermed håber Google at kunne imødekomme EUs kritik af, at den altdominerende søgemaskine og Googles andre tjenester er flettet alt for tæt sammen, hvilket ikke levner megen plads til konkurrerende virksomheder.

I Europa foregår omkring 90 procent af alle søgninger på nettet gennem Google, selv om der findes et utal af andre søgemaskiner - f.eks. Startpage.com, Duckduckgo.com og Microsofts Bing.

Ifølge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg vil Google Shopping forblive som en del af selve Google, men prissammenligningstjenesten skal arbejde selvstændigt og får selvstændigt budget. Opsplitningen vil udelukkende gælde for Europa.

Google blev beordret til at ophøre med at promovere sine egne indkøbssøgeresultater på bekostning af konkurrenternes og senest 28. september sikre, at konkurrenterne får bedre muligheder for at konkurrere.

pix-Google Shopping

Dommen falder senere

Som led i ændringerne vil annonceblokken øverst på søgesiden, hvor der vises produktbilleder og er links til de steder, hvor man kan købe varen, blive ændret. De ti placeringer vil kunne købes af højestbydende - men igen vil det kun gælde i Europa. Og flere af de virksomheder, som oprindelig klagede til EU-Kommissionen, har allerede vendt tommelfingeren ned for den løsning.

Margrethe Vestager og hendes folk overlader det til Google at sørge for at leve op til de skærpede krav. Når Google har sat det fornødne i værk, vil det blive vurderet, om internetgiganten har gjort, hvad den blev bedt om.

Prissammenligningstjenesten blev startet i Europa i 2004 under navnet Froggle. Senere skiftede den navn til Google Product Search og blev så til Google Shopping. Ifølge analytikere kommer op mod en femtedel af Googles samlede annonceindtægter fra Google Shopping. I Europa sikrer prissammenligningstjenesten omkring en fjerdedel af Googles annoncesalg.

pix-Mark Zuckerberg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen