Berlingske Business

Google spænder livremmen ind

pix-Ruth Porat
Googles nye finansdirektør, Ruth Porat (i midten), kom fra en lignende stilling i Morgan Stanley og betragtes som den mest indflydelsesrige kvinde i den amerikanske finansverden - her sammen med tidligere nationalbankdirektør Ben Bernanke (med lukkede øjne, til venstre). Arkivfoto: Chip Somodevilla, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Ny kassemester kræver større effektivitet og bedre styr på, hvad pengene bruges til. Derfor falder antallet af nyansatte hos internetgiganten.

Det vælter ikke længere ind med nye, ekstra medarbejdere hos internetgiganten Google, som i stedet arbejder på at drive forretningen mere effektivt.

Det konstaterer flere rekrutteringsfirmaer og investorer over for den amerikanske finansavis Wall Street Journal, og det forventes, at Googles nye finansdirektør, Ruth Porat, vil komme nærmere ind på, hvad der nu skal ske, når Google torsdag præsenterer sit kvartalsregnskab.

Hun betragtes som den mest indflydelsesrige kvinde i den amerikanske finansersen og var finansdirektør hos Morgan Stanley, inden hun i maj 2015 overtog pengekassen hos Google fra Patrick Pichette.

Google har løftet foden fra speederen

»Google har løftet foden fra speederen. Jeg mener ikke, at virksomheden grundlæggende har ændret sin filosofi eller tilgang. Den er bare blevet justeret,« siger analytiker Carlos Kirjner fra Bernstein Research til avisen.

I 1. kvartal udvidede Google kun med 1.819 nye ansatte, det mindste antal siden slutningen af 2013. Hele sidste år blev arbejdsstyrken udvidet med 2.435 ansatte hver tredje måned, så Google i dag beskæftiger 55.419 medarbejdere.

Omsætningen vokser ikke længere så meget som tidligere, overskudsgraden falder, og aktiekursen ligger fladt. Derfor strammes der nu op i koncernen. Siden sidste år har mange Google-hold skulle indsende beskrivelser af, hvordan ekstra medarbejdere ville sikre øget omsætning eller flere brugere, skriver avisen.

Der er dog ikke udsigt til direkte nedskæringer.

Nye - og alvorligere - tider

Google er i dag et imperium af tjenester og virksomheder, og der bliver jævnligt købt mere op, efterhånden som Google spreder sig over flere og flere områder, senest både internetballoner, selvkørende biler og egen mobiltjeneste.

Hvor Apples og Facebooks aktier det seneste år er steget med mere end 30 procent, er Google-aktien faldet med tre procent i værdi.

Googles topchef og medstifter, Larry Page, lod på et møde i december med de største aktionærer forstå, at Google godt er klar over, at virksomheden har vokset sig stor og derfor skal tænke længere ud i fremtiden, når der investeres. Det blev tolket som, at Google fremover vil tænke sig bedre om og gå efter større effektivitet og mindre vildskab i sine satsninger.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen