Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

Google skal oplyse om databrug

pix-Google-skilt
Google indsamler tusindvis af oplysninger om alle, der bruger Googles mange tjenester. Nu skal internetgiganten fortælle, hvad den præcis bruger oplysningerne til omme bag forhænget, så folk har mulighed for at sige nej og vælge andre muligheder. Arkivfoto: Emmanuel Dunand, AFP/Scanpix Foto:

Internetgiganten bøjer sig efter hårdt pres og tvinges nu til at oplyse, hvordan personlige oplysninger, som samles ind via nettet, bruges bagefter. Bødetrusler hænger fortsat i luften.

Google bøjer sig nu for voldsom europæisk kritik og vil nu oplyse bedre om, hvordan de mange personlige oplysninger, som internetgiganten samler ind om folk, efterfølgende bliver brugt.

Det har Google indvilliget i, efter at også det britiske datatilsyn tog fat på den betændte sag, som opstod, da Google i marts 2012 ændrede på sine brugerbetingelser. Nu blev de ens for lidt over 60 Google-tjenester, f.eks. postprogrammet Gmail, videotjenesten YouTube og det sociale netværk Google+, og dermed kunne Google samkøre oplysninger om folk, som ikke hidtil havde været samlet i et overblik, og på den måde opnå et meget detaljeret billede af brugeren.

Undgår ny stor bøde

Det britiske datatilsyn, Information Commissioner's Office (ICO), meddelte fredag, at Google nu skal underskrive »en formel erklæring« om, at giganten senest 30. juni skal ændre sin oplysningspolitik, og at den i øvrigt skal udvides over de næste to år.

Dermed undgår Google en bøde i Storbritannien for det samme, som det spanske datatilsyn har givet Google en bøde på 900.000 euro for og det franske andre 150.000 euro.

»Vi er glade for, at ICO har besluttet at afslutte sin undersøgelse,« siger en Google-talsmand til nyhedsbureauet Reuters.

Google skal gøre det klart for alle brugere, hvordan de indsamlede data bruges bagefter, så man har en reel mulighed for at sige nej til at være en del af den store dataindsamling, som er guld værd for Google, der dermed kan målrette sine annoncer særdeles effektivt til den enkelte brugers interesser. Langt den største del af Googles indtjening kommer netop fra annoncer.

Den bedre oplysning skal både gælde for dem, der logger ind på en Google-tjeneste, og dem, der blot bruger f.eks. Googles søgemaskine uden at være logget ind.

Ingen særskilt dansk sag

Danmark har ikke særskilt hanket op i Google, men aftalerne i Europa vil også få betydning for danskerne.

»Selvfølgelig har vi været med i det fælles arbejde via deltagelse i Artikel 29-gruppen, den europæiske arbejdsgruppe for datatilsyn, men på håndhævelsessagerne har flok af de større datatilsyn taget têten. Det vil vi også kunne nyde godt af, når de får succes,« forklarer kontorchef Lena Andersen fra Datatilsynet i Danmark til Berlingske.

Der pågår undersøgelser i flere andre EU-lande.

Bøderne er for Google så små, at de ikke vil kunne ses i noget regnskab, medmindre man bruger mikroskop. Google havde i oktober-december 2014 et overskud på 4,76 milliarder dollars eller 31,3 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen