Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Google og Microsoft begraver stridsøksen

pix-Satya Nadella
Siden Satya Nadella i februar 2014 overtog roret i den amerikanske softwaregigant Microsoft, er stilen blevet lagt om. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Det skal være slut med de evindelige patentslagsmål - nu skal der i stedet samarbejdes.

To af verdens IT-giganter, Google og Microsoft, har besluttet at droppe de slagsmål, som de har ført mod hinanden i retten for at få penge for, at modparten bruger patentbeskyttet teknologi.

20 patentsager, som de to amerikanske giganter fører mod hinanden i USA og Tyskland, bliver derfor nu skrinlagt, skriver nyhedsbureauet Bloomberg, der dog ikke kan fortælle mange detaljer om selve aftalen, som bekræftes af Google og Microsoft, der dog heller ikke vil ud med enkelthederne.

Google har blandt andet krævet penge af Microsoft, fordi Microsoft i sin spillekonsol Xbox bruger patenterede funktioner, som Google ejer retten til. Omvendt har Microsoft tidligere sat en stopper for, at Google kunne bruge andre teknologier i de smartphonetelefoner, som Motorola producerede. Google ejede dengang Motorola, som siden er blevet solgt til den kinesiske mobilgigant Lenovo.

Slagsmålene har stået på i fem år, men nu vil de to giganter i stedet arbejde sammen på flere områder, heriblandt at udvikle en gratis, ny teknologi til at komprimere film, så det kan gå hurtigere at hente og se film fra nettet. I dette samarbejde deltager også internetgiganten Amazon og streamingtjenesten Netflix.

»Google og Microsoft er enige om at samarbejde om visse patentspørgsmål og arbejde sammen på andre områder i fremtiden til gavn for vore kunder,« hedder det i en fælles udtalelse.

Microsoft har, siden Satya Nadella blev ny topchef i februar 2014, lagt sin stil og forretning helt om og satser nu meget bevidst på netaktiviteter. Satya Nadella sendte da også et »Velfortjent«, da Googles hidtidige Android-chef, Sundar Pichai, blev udnævnt til ny chef for alle Googles internetaktiviteter i forbindelse med Googles nylige omlægning og navneskift på moderselskabet til Alphabet.

De to selskaber konkurrerer dog fortsat på livet løs. Således har Google tidligere i denne uge lanceret sin første, egen tavle-PC, som skal konkurrere direkte med Microsofts succesrige Surface, ligesom Microsofts søgemaskine Bing stadig kæmper for at vinde terræn fra Googles søgemaskine.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen