Berlingske Business

Google og IBM bekæmper krise med besparelser

Google og IBM bekæmper krise med besparelser - 1
Googles vækst falder på grund af krisen, men hårde besparelser giver markant flere penge til aktionærerne. Foto:

Den økonomiske krise mærkes tydeligt hos teknologikæmperne Google og IBM. Men de kan alligevel øge bundlinjen på grund af hårde besparelser på omkostningerne.

Internet-søgetjenesten Google og it-giganten IBM kunne i nat fortælle, at selskaberne er tydeligt mærket af den globale økonomiske recession, men også at der fortsat bliver tjent rigtigt gode penge til aktionærerne, fordi omkostningerne er blevet skåret drastisk.

Google oplyste, at omsætningen i andet kvartal blot steg med 2,9 pct. i forhold til andet kvartal sidste år, hvilket er mere end en halvering i forhold til væksten i første kvartal på 6,2 pct.

Faldet skyldes dels, at virksomhederns rundbarberede markedsføringsbudgetter betyder, at Google er nødt til at tage mindre for at sælge internet-annoncer, og dels at der ganske enkelt blev klikket mindre på Googles annoncer.

Kraftig fremgang i Google-bundlinjen
Det magtfulde internet-firma er dog stadig endog rigtig god til at tjene penge. På baggrund af en nettoomsætning på knap 4,1 milliarder dollar, eller 21,7 milliarder kr., i andet kvartal fik Google et nettooverskud på 1,5 milliarder dollar, hvilket var 19 pct. mere end i andet kvartal sidste år.

Men Google har også gået omkostningerne efter med en tættekam. Googles investeringsprogram i blandt andet datacentre er blevet skåret ned med 80 pct. til 139 mio. dollar, og 200 salgs- og markedsføringsfolk har fået fyresedlen.

Selv om både omsætningen og resultatet var højere end forventet ventes Googles aktier at falde når det amerikanske aktiemarked åbner i eftermiddag, blandt andet fordi topchef Eric Schmidt var meget afdæmpet i sine forventninger til fremtiden.

IBM hæver årsforventningerne
Den økonomiske recession kan også mærkes hos verdens suverænt største it-firma, IBM, der i nat kunne fortælle at omsætningen i andet kvartal faldt med 13 pct. til 23,3 milliarder dollar. Alligevel steg nettoresultatet med 12 pct. til 3,1 milliarder dollar.

Samtidig hævede IBM også forventingerne til indtjeningen for hele 2009, som nu ventes at blive på 12,8 milliarder dollar, mod en tidligere forventning om et overskud på ca. 12,1 milliarder dollar.

Fremgangen på bundlinjen skyldes, at IBM har hevet den store kniv frem og fyret 9000 ansatte i år, heraf 5000 i den store it-servicedivision. Det har betydet, at salgs- og administrationsudgifter er faldet med 19 pct., mens udgifter til forskning og udvikling er faldet med 14 pct.

Hårde udsigter for hele branchen
Det er ikke kun Google og IBM der vil mærke effekterne af den hårde globale opbremsning. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg ventr storbanken Goldman Sachs at de globale it-udgifter vil falde med 8 pct. i år, mens konsulentfirmaet Zenith Optimedia venter, at væksten i online-annoncemarkedet vil blive mere end halveret fra 22 pct. sidste år til 10 pct. i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen