Berlingske Business

Google nægter at lade robotter hverve til militæret

TELECOMS-MWC/
An SK telecom exhibitor directs the robot's movements using 5G on the last day at the Mobile World Congress in Barcelona March 5, 2015 Foto:

Det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, er med til at arrangere en stor robotkonkurrence, men Google, der er robotmarkedets fremmeste spiller, afviser at deltage.

Det skriver Wall Street Journal.

Google har ingen intentioner om, at dets robotteknologi skal bruges militært, og vil derfor heller ikke tage imod økonomisk støtte fra Pentagon. Pentagon afholder konkurrencen for at tiltrække kommercielle firmaer i et forsøg på at sætte gang i udviklingen af avanceret teknologi, der kan bruges i fremtidens militærsystemer.

pix-Folkekongres

- Det er bedre for robotfeltet, hvis fremskridt sker i det offentlige domæne, så folk kan bygge videre på dem, mener Peter Stone, der er robotforsker ved University of Texas.

Adskillige parter i robotfeltet kritiserer Googles udeblivelse fra konkurrencen og frygter, at selskabets hemmeligholdelse af informationer vil bremse udviklingen.

Google betragtes som førende inden for robotteknologi og har overtaget adskillige robotfirmaer siden 2013. Dog er firmaet påpasselig med, hvad dets teknologi bruges til og igangsatte sidste år en etisk komite, der skal hindre misbrug.

Konkurrencen, der er arrangeret af Pentagons forsvars forskningsafdeling, vil forløbe 5.-6. juni i år, hvor 25 robotter fra private firmaer og universiteter vil konkurrere om en pris på to mio. dollar, svarende til omkring 13,5 mio. kr.

pix-Nets/Eika

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen