Berlingske Business
10:33Carlsberg snupper Burger King fra konkurrent

Google nægter at lade Google+ dø

pix-Google+
Google har redesignet sit hensygnende Google+-net i håbet om at få flere til at bruge det.

Nyt design skal gøre Googles svar på Facebook mindre Facebook-lignende.

Internetgiganten Google nægter at opgive sin drøm om at skabe et nye Facebook og giver derfor sit eget bud på et socialt medie, Google+, en overhaling.

Nu skal »Samlinger« og »Grupper« i fokus og dermed gøre Google+ til mere af et interessenetværk end et personligt net, altså lidt à la den måde, som det billedfokuserede netværk Pinterest fungerer på.

Google+ er af mange nok bedst kendt for sin tjeneste Hangouts, hvor man - som i Skype - kan føre både tale- og videosamtaler med mange personer, og i modsætning til Facebook er Google+ fortsat annoncefri zone.

pix-Vic Gundotra

Nyt design med andet fokus

Google+ er nu blevet helt redesignet, så netop Grupper og Samlinger nu kommer helt frem, og ifølge Google selv er det dermed blevet meget lettere at bruge Google+.

Google+ blev i det meget stille åbnet i juni 2011 som internetgigantens bud på en bedre udgave af Facebook. I Google+ er der fokus på sociale cirkler, som man kan anbringe venner, kollegaer og familie i og dermed bedre end på Facebook sikre, at det, man lægger ud og deler med andre, deles med de rigtige.

Ideen fængede imidlertid aldrig, og gentagne gange har Google+ været erklæret dødt. Google har dog hele tiden stået klar med respiratoren og forsøgte en overgang at pumpe brugertallet op ved at gøre det umuligt at oprette en gratis Gmail-postkonto hos Google, uden at man samtidig blev Google+-bruger.

MICROSOFT/

Vil ikke oplyse brugertal

Det vakte så stort postyr, at internetgiganten snart trak i land igen, og siden har Google+ levet i skyggen og ikke gjort noget større væsen af sig. I mellemtiden er Facebook blevet børsnoteret, er vokset og vokset i brugertal og præsterer nu - ved udgangen af september - 1,5 milliarder månedlige brugere samt en stadig bedre økonomi, efter at det lykkedes at håndtere overgangen fra de store computerskærme med god plads til reklamer til de små mobilskærme, hvor pladsen er mere begrænset. I juli-september leverede Facebook et overskud på 6,1 milliarder kroner.

Google har aldrig villet oplyse brugertallene på Google+ og har - i erkendelse af, at det ikke kan stå distancen til Facebook - gennem flere år i stedet for et socialt netværk valgt at kalde sin tjeneste for et socialt lag for alle Googles andre tjenester, og man behøver ikke længere en særlig Google+-konto for at kunne bruge søgegigantens andre tjenester.

US-IT-COMPANY-INTERNET-GOOGLE

Men det er fortsat Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest og Googles egen YouTube, der tiltrækker brugerne.

I 2014 forlod den ansvarlige for Google+, Vic Gundotra, da også sit job.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen