Berlingske Business

Google køber brillepatent af produktionskæmpe

pix-google glass
Her afprøver en deltager til Googles udviklermesse i San Francisco i maj Google Glass. Foto:

Det ser ud til, at Google vil konsolidere sin førende position inden for computerbriller - i hvert fald rager søgegiganten til sig på patentfronten.

Der er stadigvæk delte meninger om potentialet i Google Glass - søgegigantens forsøg på at lave en computerbrille, der kan vise onlineinformationer for bæreren. Det ændrer dog ikke ved, at Google satser på at få rettighederne på plads.

Ifølge Financial Times har Google for et ukendt beløb købt rettighederne til teknologi, der med sælgerens ord bruges i forbindelse med projekteringen af virtuelle billeder på gennemsigtige flader. Det drejer sig angiveligt om teknologier, der allerede er i brug i blandt andet luftfart og inden for bilbranchen.

Sælgeren af rettighederne er taiwanesiske Foxconn, der allerede producerer Goggles computerbriller. Foxxconn er en af de helt store spillere når det kommer til produktion af elektronisk udstyr. Den har en stribe store produktionsanlæg i blandt andet Kina, hvor den eksempelvis står for at producere Apple-produkter som iPhone.

Google Glass er endnu ikke kommet i butikkerne, men det ventes at ske næste år. I mellemtiden har Google udstyret en stribe testpersoner med brillen, der bliver brugt til at teste produktet.

De seneste år har der mellem de store soft- og hardwareproducenter raset en heftig dyst om rettigheder. Selskaber som Google, Apple og Samsung har bekæmpet hinanden i det, der populært kaldes patentkrigen, og det har ført til en stribe retsopgør om specielt funktioner og design af smartphones.

Ifølge Financial Times mener nogle iagttagere, at udviklingen af teknologiske produkter, som brugeren har på sig i form af for eksempel armbåndsure og briller og lignende, indvarsler en ny runde stridigheder elektronikselskaberne imellem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen