Berlingske Business
11:47Vestas bliver sendt frem på amerikansk skatteaftale

Google kæmper for at stoppe krise

pix-YouTube
Ekstremistiske videofilm på den Google-ejede filmtjeneste YouTube er blevet en torn i øje på meget store annoncører, som har fået deres annoncer vist sammen med dem. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:

Annonceboykot får internetgiganten til i hast at gøre det muligt at holde bedre øje med, hvor annoncer bliver vist på YouTube-tjenesten, samtidig med at definitionen af anstødeligt indhold udvides.

Annoncører vil få mulighed for at holde øje med, hvor deres reklamer bliver vist på den Google-ejede videotjeneste YouTube oven på den omsiggribende annonceboykot mod internetgiganten. Samtidig udvider Google definitionen af anstødeligt indhold.

Google vil gøre det muligt at bruge eksterne måleværktøjer på YouTube til at fastlægge, i hvilken sammenhæng ens reklamefilm vises. Det sker efter afsløringer af, hvordan reklamefilm er blevet vist i forbindelse med ekstremistiske filmklip, som er blevet lagt på YouTube, der er verdens største videokliptjeneste.

Store annoncører har trukket annoncer væk fra Google

Afsløringerne medførte den største boykot mod Google til dato. En række af verdens største annoncører valgte enten at trække deres annoncering helt væk fra Google eller stille den i bero. Dermed rammes Google på sin væsentligste indtægt, reklamer, og boykotten går samtidig ud over de mange, som har aftale med Google om at lade Google-annoncer vise i forbindelse med deres film.

På den måde har ekstremister ifølge det britiske dagblad The Guardian tjent omkring 2,1 millioner kroner på deres filmklip på YouTube, fordi de får omkring 51 kroner for hver 1.000 klik.

Blandt de store annoncører er Pepsi, Wal-Mart, Johnson & Johnson, men også mindre annoncører som senest den australske regering har droppet deres Google-annoncer som følge af kritikken. Den britiske regering er med i klubben, efter at dens annoncer blev vist sammen med videoklip med den tidligere Ku Klux-klanleder David Duke

pix-YouTube

Ingen garanti for fuld succes

Hvornår Google åbner for de eksterne målemuligheder, står endnu ikke klart. Internetgiganten har også lovet andre og bedre måleværktøjer senere i år, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Her vil annoncører kunne se en fuld liste over de videofilm, som deres annoncer er blevet vist sammen med, og hvor mange gange reklamefilmene er blevet vist på hver enkelt af dem.

Google meddelte mandag i denne uge, at der vil ske ændringer i brugerbetingelserne, så der hurtigere sker en vurdering af problematiske annonceplaceringer. Her skal såkaldt »kunstig intelligens« bruges til at hjælpe med at udpege problematisk indhold. Hvor kløgtig denne teknologi er til præcis at fange problemerne, lader tilbage at blive set.

Googles forretningsdirektør, Philipp Schindler, har i interviews med flere medier sagt, at internetgiganten ikke kan garantere, at annoncer aldrig vil optræde sammen med stødende indhold trods tiltagene.

google

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen