Berlingske Business

Google indblandet i nye konkurrence-undersøgelser

US-IT-HEALTH-GOOGLE-GENOMICS-FILES
Foto:

Google står over for en ny trussel i sin juridiske kamp med EU i Bruxelles. Selskabets dominans af teknologien for online-annoncer skal undersøges af konkurrencemyndighederne.

Konkurrenter har bedt tilsynsmyndighederne om at undersøge selskabets dominans af teknologien for online-annoncer, et marked som repræsenterer en værdi på omtrent 60 mia. dollar.

Flere selskaber, herunder Openx og Appnexus, som er delvist ejet af WPP og Microsoft, har besøgt Europa-Kommissionen i de seneste måneder for at argumentere for, at Google ulovligt kvæler konkurrencen.

Det skriver Financial Times.

GOOGLE

- Vi arbejder altid på at gøre vores produkters samarbejde mere problemfrit, men kunderne er ikke forpligtet til at bruge nogen af vores Doubleclick-produkter - hverken hver for sig eller sammen, lyder det fra Google.

Selskaberne har afleveret dokumenter til Kommissionen i forbindelse med deres bekymringer, men de har ikke indgivet en formel klage.

Virksomhederne har holdt lav profil, da nogle af dem laver forretning med Google, mens andre er konkurrenter. I april iværksatte Europa-Kommissionen en monopol-sag mod Google. Anklagerne går på, at Google misbruger sin dominans i websøgning og mobile operativsystemer. Google afviser anklagerne.

pix-Google-skilt

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen