Berlingske Business

Google i YouTube-krig mod Amazon

pix-Echo Show
Echo Show er en trådløs TV-skærm med indbygget højttaler og Amazons stemmegenkendelsessoftware Alexa. Men nu lukker Google for YouTube-signalet til den. Foto: Amazon

Internetgiganterne slås mod hinanden på helt uset vis - Google har senest slukket for YouTube-signalet på Amazons nye TV-skærm.

To af verdens største internetgiganter er røget i totterne på hinanden, efter at Google har trukket stikket til, at der kan ses YouTube-film på konkurrenten Amazons nye, trådløse skærme.

Dermed optrappes kampen på den nye, teknologiske valplads, nemlig de digitale assistenters indtog i hjemmene verden over. Både Google og Amazon leverer software, som kan genkende stemmer og talekommandoer, og som bygges ind i bl.a. trådløse højttalere og - i Amazons tilfælde - også trådløse skærme som Echo Show, hvor assistenterne kan sætte film i gang, skaffe svar på spørgsmål ved at slå op på nettet, skrive aftaler ind i ens kalender og mere til.

Amazon: Google driller - Google: Vel gør vi ej

Der er tale om et marked, som ifølge analytikere vil blive mange milliarder værd, og som der derfor er rift om at få den størst mulige andel af. Amazon har gennem flere år føringen med sin Alexa-software, som hidtil har været bygget ind i Amazons egne Echo-højttalere, men Echo Show er den første TV-skærm med trykfølsom skærm og indbygget højttaler, som har brugt Alexa-softwaren. Et af salgsargumenterne har været, at man på den måde let kunne se film på den Google-ejede YouTube-tjeneste, der er verdens mest brugte streamingtjeneste.

»Fra og med i eftermiddag har Google valgt ikke længere at gøre YouTube tilgængelig på Echo Show uden forklaring og uden varsel til kunderne. Der er ingen teknisk grund til denne beslutning, som er skuffende og ramme begges kunder,« hedder det i en melding, som Amazon tirsdag sendte ud.

Google afviser beskyldningerne.

»Vi har været i forhandlinger med Amazon gennem lang tid for at opnå en aftale, som sikrer gode oplevelser for kunderne på begge platforme. Amazons implementering af YouTube på Echo Show overtræder vores brugerbetingelser og skaber en dårlig brugeroplevelse. Vi håber at kunne opnå en aftale og løse disse problemer snart,« lyder Googles svar.

pix-iPhones

Amazon har fjernet ekstrafunktionerne

Striden er opstået, fordi Amazon viser YouTube-film uden ekstrafunktionerne, hvor der anbefales andre film på YouTube, og hvor man kan abonnere på en bestemt YouTube-brugers film. Det er et slagsmål, som Google også tidligere har haft med Microsoft.

Echo Show har kun været solgt siden juni.

Amazon selv har også ligget i strid med Apple. Det skete, da Amazon - som er en af verdens største internetbutikker - i 2015 ophørte med at sælge Apples TV-boks, Apple TV, fordi den ikke havde indbygget muligheden for at bruge Amazons streamingtjeneste Prime Video. Amazon og Apple fandt dog hinanden tidligere i år.

Google har optrappet markedsføringen af sin egen digitale assistent, Assistant, og har også sin egen, trådløse højttaler med Assistant indbygget, Google Home. Amazons salg er dog langt større end Googles på området.

pix-Efterår

Kampen om tronen

Kampen er en kamp om magten over fremtidens internetbrugere. Amazon går til stålet med tanken om, at man kan styre computere ved at tale til dem - og dermed behøver man ikke søgetjenester som Googles, der dermed vil miste de annonceindtægter, som Google lever af.

Der er imidlertid mange andre om buddet. Apple har sin digitale assistent Siri og er efter sigende på vej med sin egen højttaler, og Microsoft har gennem flere år bygget Cortana ind i Windows med henblik på at sprede Cortana yderligere til andre områder. Samsung lancerede for nylig Bixby.

Det er dog kun Siri, der forstår dansk, og mange er ikke imponeret over, hvad det er, hun forstår. Alle de øvrige arbejder kun på meget få sprog, ofte hovedsprogene, hvilket begrænser brugsmulighederne, fordi mange finder det akavet at skulle tale et andet sprog for at få svar - ud over de mange, som i det hele taget har det underligt ved at skulle tale til sin telefon eller højttaler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen