Berlingske Business

Google i mere international modvind

pix-Google-skærm
Myndigheder verden over tager fat i kraven på internetgiganten Google, senest i Sydkorea, som nu indleder en undersøgelse af konkurrenceforvridning. Arkivfoto: Eric Gaillard, Reuters/Scanpix Foto:

Nye konkurrenceundersøgelser på vej mod Google i Sydkorea. Rusland giver Google millionbøde for at placere Google-programmer på Android-telefoner, og Italien tvinger Google til at sikre folks data bedre.

De sydkoreanske konkurrencemyndigheder meddelte fredag, at Google nu vil blive undersøgt for at have overtrådt konkurrencelovgivningen. Samtidig får Google en millionbøde i Rusland for at have sat sig på, hvilke programmer der følger med en Android-telefon, og også Italien vrider armen rundt på internetgiganten.

Det er første gang, at Google bliver officielt undersøgt i Sydkorea. Det fremgår dog ikke af den kortfattede meddelelse fra konkurrencemyndighederne, hvad undersøgelsen vil gå efter.

I juli ransagede myndighederne Googles kontor i hovedstaden Seoul.

Russisk millionbøde

Til gengæld går Google tilsyneladende fri af anklager for at kræve sine egne programmer installeret på alle telefoner, der produceres med Googles Android-styresystem. Sydkorea er hjemsted for to af verdens største mobilproducenter: Samsung, som er verdens største, og LG Electronics. Hos begge er størstedelen af telefonerne netop Android-telefoner.

De russiske myndigheder slog omvendt ned på Google torsdag. Internetgiganten fik en bøde på 438 millioner rubler eller 45,1 millioner kroner for netop at kræve, at Googles programmer - heriblandt søgemaskinen, der er hjertet i internetimperiet - skal installeret på Android-telefoner. Bødestørrelsen udgør ifølge myndighederne mellem en og 15 procent af Googles omsætning fra mobilsalget i 2014.

Google tabte sagen i marts i år, men bøden er først fastlagt nu. Myndighederne kræver, at Google gør standardopsætningen af Android mindre afhængig af Google-produkter, og at brugerne får besked om, at de kan flytte, slette eller melde sig fra de forskellige Google-tjenester.

Kontroversiel lovgivning

Google noterer sig at have fået bøden, der næppe vil kunne ses selv med lup i gigantens regnskab. Google havde i april-juni et overskud på 4,9 milliarder dollars eller 32,6 milliarder kroner.

»Vi vil nu se nærmere på afgørelsen, før vi beslutter, hvad vi gør,« hedder det i en skriftlig kommentar fra Google.

Det er Googles russiske konkurrent, Yandex, der har klaget over det, som Yandex betragter som konkurrenceforvridning.

De russiske konkurrencemyndigheder, FAS, siger, at russerne vil få gavn af beslutningen, fordi den sikrer en ordentlig konkurrence. FAS slår samtidig fast, at internationale selskaber skal overholde russisk lovgivning.

Det henviser til Ruslands kontroversielle beslutning i 2014 om, at alle udenlandske internetselskaber fysisk skal lagre russiske statsborgeres personlige data i selve Rusland. Officielt sker det for at beskytte russerne mod bl.a. den skandaleramte, amerikanske efterretningstjeneste NSAs overvågning, som Edward Snowden siden juni 2013 har afsløret omfanget af. Kritikere ser det dog snarere som en optrapning af Putin-styrets allerede omfattende overvågning af især systemkritikere og regeringsmodstandere.

I juni vedtog det russiske parlament nye antiterrorlove, som kræver, at tele- og internetselskaber gør al kommunikation og alle metadata - overordnede oplysninger om, hvem der f.eks. ringer til hvem hvornår og hvor - tilgængelige for de russiske efterretningstjenester, ligesom beskedtjenester bør have installeret såkaldte bagdøre, så myndighederne alligevel kan lytte med, selv om kommunikationen er krypteret.

EU-sager lurer - Italien slår til

EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, indledte i sommerferien en formel sag om samme forhold om Android i de endnu 28 EU-lande. Android ligger på over 80 procent af alle de nye smartphones, som forlader mobilfabrikkerne verden over, hvor nærmeste konkurrent er Apples iOS, som udelukkende ligger på Apples egne iPhone-telefoner.

Google har flere andre konkurrencesager liggende til behandling i EU-systemet.

I Italien har datatilsynet også haft fat i kraven på internetgiganten, som har indvilliget i at ændre den måde, som Google behandler og gemmer data om sine brugere.

Den italienske sag er to år gammel. Datatilsynet gav da Google 18 måneder til at give klare meldinger til alle brugere af Google-tjenester om, hvilke data der blev samlet sammen, og hvordan de blev behandlet og brugt bagefter. Google må ikke bruge de indsamlede oplysninger til at kortlægge brugerprofiler for at kunne målrette f.eks. annoncer, uden at folk forinden har givet tilladelse til det, og brugerne skal altid kunne trække tilladelsen helt eller delvis tilbage.

Desuden skal Google forbedre måden at lagre data på og garantere, at de slettes inden for en fastsat tidsramme.

Den italienske indgriben skete i koordination med flere andre EU-lande, og det italienske datatilsyn siger i en udtalelse, at man fortsat vil kontrollere, at Google overholder reglerne, og at de europæiske datatilsyn vil udveksle oplysninger om det, »således at brugernes data beskyttes i stigende omfang, og deres rettigheder anerkendes af netgiganterne«, som datatilsynets direktør, Antonello Soro, ifølge nyhedsbureauet Reuters udtrykker det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen