Berlingske Business

Google i dilemma over, hvad der skal slettes

pix-Google-logo
Google blev i maj 2014 pålagt at slette henvisninger i sine søgeresultater til sider, som rummer forældede oplysninger om folk. Ordren gælder kun i Europa. Arkivfoto: Kim Kyung-Hoon, Reuters/Scanpix Foto:

Den Europæiske Unions Domstols afgørelse for et år siden om, at Google på anmodning fra brugere skal slette personfølsomme oplysninger, udfordrer nu Google.

Tirsdag havde selskabet samlet modtaget 250.000 anmodninger, der indeholder mere end 920.000 links. Google er gået med til at slette 35 procent af linksene, nægtet at slette 50 procent og overvejer stadig de sidste 15 procent.

Det skriver den amerikanske finansavis, The Wall Street Journal.

EU-dommen, der er kendt som 'retten til at blive glemt', kom i maj 2014 og siger, at Google skal slette søgeresultater med utilstrækkelig, irrelevant, overdreven og forældet information. Det er derfor i høj grad op til selskabet selv at beslutte, hvad der skal slettes.

For Google ligger dilemmaet i at finde en balance mellem at overholde individets privatlivsrettigheder mod offentlighedens ret til indsigt - og dermed, hvor nøjagtige søgninger i Googles egen søgemaskine bliver. Søgemaskinen er stadig internetgigantens væsentligste indtægtskilde.

»Dette er meget større end blot søgemaskineresultater. Det er en af vor tids store politiske debatter,« siger Eduardo Ustaran, der er privatlivsadvokat for Hogan Lovells, der er et multinationalt advokatfirma, som har specialiseret sig inden for bl.a. søgemaskinerne og udfordringerne med disse. RB-Finans/Th.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen