Berlingske Business

Google har fundet prøvekaninen til førerløs teknologi

FILES-US
(FILES) This file photo taken on January 8, 2016 shows a Google self-driving car traversing a parking lot at Google's headquarters in Mountain View, California. Google parent Alphabet on May 3, 2016 announced that it has partnered with Fiat Chrysler to expand its fleet of self-driving vehicles. The Google autonomous test fleet would be more than doubled with the addition of 100 new 2017 Chrysler Pacifica Hybrid minivans, with the companies aiming to have some on the road by the end of this year. / AFP PHOTO / Noah Berger Foto:

Fiat og Google er blevet enige om en aftale, der tillader sidstnævnte at udstyre 100 Paficica minivans med den førerløse teknologi. Dermed sættes der for alvor turbo på den autonome software, der ventes at revolutionere bilmarkedet.

Det er vist ingen hemmelighed, at Google i øjeblikket bruger forholdsvis meget energi på at få deres førerløse biler ud på vejene.

De bestræbelser synes man at være kommet et skridt nærmere, efter man har lavet en aftale med Fiat Chrysler Automobiles, der stiller 100 Pacifica Minivans til rådighed for teknologien, som de to firmaers direktører kunne fortælle til USA TODAY tirsdag aften dansk tid.

Alliancen understreger den nuværende situation på bilmarkedet, hvor de traditionelle bilproducenter skal forholde sig til, at techvirksomheder som Apple, Google og Microsoft er blevet forhippede på at levere morgendagens softwareløsninger.

førerløs bil

CEO i Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, mener, at bilbranchen bør omfavne hjælpen fra de digitale virksomheder.

»De er ikke vores fjender, det er dem, der vil hjælpe os med at forme den næste fase i bilindustrien,« siger han til USA TODAY.

For Googles vedkommende er det første gang, man tillader en stor bilproducent at få adgang til de hemmeligholdte softwareløsninger, der skal gøre bilisten overflødig. Foreløbig har Google nøjedes med at teste teknologien i mindre biler, de selv har udviklet og nogle få Lexus SUV-modeller.

gurgle

For godt en uge tilbage annoncerede man godt nok et samarbejde med Ford om de førerløse biler, men alliancen vil først og fremmest koncentrere sig om at lobbye hos myndighederne for at sikre en national godkendelse til teknologien.

Chefen for Googles bilprojekt, John Krafcik, siger til USA TODAY, at man har været imponeret over Fiats »kvikke« og »fokuserede« tilgang, ligesom han fremhæver, at de to firmaer har samme indstilling til, hvordan projektet skal køre fremadrettet.

Aaa

Indtil videre er Googles førerløse biler primært blevet testet på vejene omkring Mountain View i Californien, ligesom enkelte biler har på vejene i Phoenix, Austin og Kirkland. Foreløbig har bilerne i al tilbagelagt 1,5 millioner mil, og ifølge Google har man kun været involveret i en ulykke undervejs.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen