Berlingske Business

Google går Microsoft i bedene

Google går Microsoft i bedene - 1
Foto:

Webgiganten Google lancerer næste år sit eget styresystem til computere og går dermed endnu engang direkte til angreb på Microsoft.

Google erklærer krig mod Microsoft og lancerer næste år sit eget styresystem til computere i direkte konkurrence med altdominerende Windows, meddelte netgiganten onsdag.

Google er allerede gået Microsoft i bedene med sine e-mail- og andre nettjenester og samarbejder nu med forskellige IT-leverandører om at få Google Chrome Operating System i luften til bærbare og stationære computere i andet halvår 2010.

- Det har været en del af deres kultur at gå efter og fjerne Microsoft som førende teknologikoncern, og dette er en del af deres strategi for at gøre det, siger Rob Enderle, chefanalytiker i analysefirmaet Enderle Group.

- Det kan virkelig skabe ravage. Hvis det lykkes for dem, er Microsoft sårbar over for sådan et angreb, og det ved de, tilføjer han.

Google og Microsoft har i årevis været oppe at toppes om forskellige markeder - fra søgemaskiner på nettet til software. Og det er ventet med spænding, om Google vitterligt kan tage markedsværdier fra Microsoft på IT-gigantens hjemmebane Windows, der i dag er installeret på over 90 procent af PCerne verden over.

Nøglen til succes bliver, om Google kan indlede et samarbejde med PC-producenter som Hewlett-Packard og Dell, hvis computere oftest er udstyret med Windows.

En talsmand for Microsoft har foreløbig ingen kommentarer til Googles angreb.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen