Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Google-fejl afslører, hvem der vil glemmes

pix-Google-rapport Danmark
Google har hidtil holdt hemmeligt, hvad anmodningerne om at blive fjernet fra søgeresultaterne handler om. Ved en fejl er oplysningerne nu kommet frem, og den britiske avis The Guardian har lagt dem tilgængelige.

Internetgiganten har ved en fejl vist, at stort set alle anmodninger om at blive udeladt i søgeresultaterne kommer fra privatpersoner, der ønsker oplysninger holdt væk fra offentligheden.

97 procent af alle de henvendelser, som internetgiganten Google har fået fra danskere om at få fjernet henvisninger til uønskede sider i Googles søgeresultater, handler om privates personlige oplysninger - ikke om hverken alvorlig kriminalitet eller politik.

Det har Google ved en fejl afsløret. Den britiske avis The Guardian opdagede nemlig, at internetgiganten i den såkaldte kildekode til sin »Transparency Report« om henvendelser fra myndighederne om at få udleveret oplysninger og materiale samt ønsker om at få fjernet henvisninger fra søgeresultaterne - den såkaldte ret til at blive glemt - har brugt de tal, som Google ellers ikke har villet offentliggøre.

97 procent er privates personlige oplysninger

Tallene stammer ikke fra den nyeste rapport, som netop er kommet, men fra den udgave, der kom i marts. Heraf kan man se, at 97 procent af alle danske henvendelser til Google drejer sig om privates personlige oplysninger, som ønskes fjernet fra søgeresultaterne, så det bliver sværere at finde frem til dem. De 97 procent svarer til 2.184 henvendelser.

Kun en procent - eller 32 henvendelser - handler om, hvad Google karakteriserer som alvorlig kriminaliteet, mens en procent - 16 henvendelser - handler om politik, og nul procent - seks henvendelser - handler om offentlige tal og oplysninger.

I alt svarer antallet af danske henvendelser til 401 pr. en million indbyggere.

48 procent (1.041 henvendelser) blev efterkommet, 16 procent (340 henvendelser) krævede flere oplysninger, 2 procent (41 henvendelser) var ikke afgjort, 35 procent (759 henvendelser) blev afvist, og 0 procent (3 henvendelser) står anført som »udefineret«.

Sammenlagt havde Google pr. 23. marts modtaget 220.000 individuelle anmodninger om at få slettet henvisninger med henvisning til EU-Domstolens afgørelse fra foråret 2014 om »retten til at blive glemt«.

Over 4.000 danske netsider er fjernet

Google har siden fjernet baggrundstallene i kildekoden til netsiden.

Af den nyeste udgave af »Transparency Report« fremgår det, at henvisninger til lidt over 4.000 danske netsider er blevet fjernet, siden Google i maj 2014 åbnede for, at man kunne udfylde et skema med en anmodning om, at sider med irrelevante eller forældede oplysninger skulle udelades af Googles søgeresultater.

Omkring 90 procent af samtlige internetsøgninger i Europa sker gennem Google, men EU-Domstolens afgørelse gælder for samtlige søgemaskiner.

Google sletter kun henvisningen til en bestemt side i sine søgeresultater. Selve siden eller dokumentet med oplysningerne ligger fortsat på nettet og kan findes på anden vis. Endvidere fjerner Google kun de sider, som man skønner omfattet af EU-afgørelsen, fra sine europæiske søgemaskiner, f.eks. google.dk, ikke fra Google alle andre steder i verden.

Læs mere: The Guardian har fremlagt alle landes anmodninger på http://sytpp.github.io/rtbf/index.html

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen