Berlingske Business

Google får hårde konkurrenter mod bogaftale

Google får hårde konkurrenter mod bogaftale - 1
Google Books er Googles bogtjeneste på nettet - og den er ikke lige populær overalt.

Microsoft og Yahoo har meldt sig ind i organisation, som bekæmper Googles aftale med bogforlag om at overtage rettighederne til udgåede bøger.

»Tak for sidst!«

Det ser ud til at være beskeden fra Internet-søgevirksomheden Yahoo og IT-giganten Microsoft til ærkerivalen Google. Microsoft og Yahoo bekræfter at have meldt sig ind i gruppen af modstandere af Googles aftale om at digitalisere millioner af bøger og lægge dem på nettet.

Rygte om Amazon

Google har helhjertet støttet EUs konkurrencesager mod Microsoft, og nu kommer modtrækket. Microsoft og Yahoo har meldt sig ind i Open Book Alliance, som består af non-profitorganisationer og biblioteker, som er utilfredse med Google Book-tjenesten. Også Internet-boghandelen Amazon menes at have meldt sig ind, men Amazon vil ikke selv kommentere »rygter eller spekulationer«.

Google Books er en gratis nettjeneste, som skal gøre millioner af udgåede bøger tilgængelige igen. Men ud over at give alle adgang til at læse i bøgerne vil Google sælge genoptryk, og her frygter bibliotekerne, at det vil presse priserne opad, fordi det reelt bliver et monopol.

Aftale i søgelyset

Samtidig betyder Googles aftaler med forlagene, at kun Google har ret til at digitalisere såkaldt forældreløse værker, altså bøger, hvor det er uklart, hvem der ejer ophavsrettighederne.

Det amerikanske justitsministerium er i øjeblikket i færd med at gennemgå Googles aftaler med bogforlagene for at afklare, om der er tale om et monopol. Også EUs konkurrencemyndigheder undersøger sagen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen