Berlingske Business

Google Earth opdager nyt land

Google Earth opdager nyt land - 1
Endnu er der ikke opdaget nye, ukendte landområder i Danmark - men hvis de er der, bliver de måske opdaget på Google Earth.

Et nyt regnskovsområde i Mozambique med flere nye dyrearter er blevet opdaget, fordi forskere brugte Google Earth.

Trods satellitter, fly og kommunikationsteknologi, kan det stadig lade sig gøre at finde steder, man ikke vidste eksisterede.

Det var i hvert fald tilfældet for britiske forskere, der ved at scrolle rundt i Google Earth, pludselig opdagede et nyt område i Mozambique, der var hidtil uudforsket.

Området ligger i en bjerrig region i landet, og det uvejsomme terræn og den langvarige anspændte situation i landet, har medvirket til, at ingen forskere hidtil har opdaget den højtliggende skov.

Google Earth-opdagelsen førte dog en ekspedition med sig, og nu har forskerne opdaget en række nye dyrearter og har forventinger om, at finde mange flere.

Det skriver den britiske avis The Telegraph. Opdagelsen kom efter at forskerne havde opdaget et bemærkelsesværdigt grønt område i bjergene i 1600 meters højde, og yderligere studier af satellit-billeder bekræftede, at der var tale om en skov, forskerne ikke hidtil havde kendt.

Flere ukendte steder
Forskergruppen forventer, at yderligere brug af Google Earth vil kunne afsløre hidtil ukendte lommer flere steder på jorden. Blandt andet i Mozambique og Papua New Guinea, hvor infrastruktur og politiske forhold gør ekspeditioner meget krævende.

Det er ikke første gang, at nogen gør opdagelser på Google Earth. Faktisk er studier af jorden via Googles gratisprogram blevet så populære, at fænomenet dyrkes flere steder på nettet, herunder blandt andet googlesightseeing.com.

Også politikerne har opdaget Google Earths magt og den nyligt afgåede amerikanske vicepræsident, Dick Cheeney, var endda så bekymret, at han fik slettet billeder af sit hus, så det bare optrådte som et sort hul på kortet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen