Berlingske Business

Google blokerer for Flash-annoncer i Chrome

pix-Stop
Fra 1. september sætter Google en prop i sin Chrome-browser, så alle annoncer produceret med Flash-teknologi bliver spærret. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Fra 1. september spærrer Google for alle reklamer, som bruger den omstridte og sikkerhedshullede Flash-teknologi.

Det er slut. Dødsstøddet sættes ind 1. september, og så er de omstridte annoncer produceret med Flash-teknologien endegyldigt myrdet i Googles Chrome-browser.

Dermed er det forbi med irriterende reklamer, som pludselig springer frem, eller animationer og filmklip, som pludselig begynder at afspille musik eller tale. Google vil ganske enkelt blokere dem i sin Chrome-browser.

pix-Sundai Pichai

Rammer kun annoncer

Begrundelsen er den samme, som andre har givet: Flash-teknologien sluger alt for mange ressourcer, når den kører, og der er nye og bedre teknologier derude på nettet i form af den nye HTML5-teknologi, som er den måde, som internetsider layoutes og redigeres på.

Google vil automatisk konvertere de fleste Flash-annoncer, som kommer ind gennem Googles eget annoncenetværk AdWords, til HTML5.

Ændringen vil kun berøre annoncer. Film, der er lagt ud i Flash, vil stadig virke, selv om Flash også her er på vej ud, fordi HTML5 kan levere bedre filmafspilning. Også Microsofts Silverlight-teknologi tager over.

Chrome-brugere skal klikke og aktivere hver Flash-annonce, hvis de ønsker at se dem.

pix-Google I/O

Også andre blokerer

I forvejen har en anden internetbrowser, Firefox, blokeret for Flash, og også Amazon har spærret for Flash-annoncer. Telefoner og tavle-PCer med Apples iOS-styresystem og Googles Android har i flere år været Flash-frie.

Det er IT-firmaet Adobe, der står bag Flash, som er blevet klandret for at have flere sikkerhedshuller end en schweizerost men alligevel har været den hyppigst anvendte videoteknologi indtil for nylig. Adobe forsøger da også selv at få Flash-brugerne til at skifte teknologien ud.

I juni 2015 blev 100 millioner annoncer på verdensplan vist med Flash, mens 84 procent af alle reklamebannere stadig er programmeret i Flash, skriver netnyhedsstedet om markedsføring og medier, Ad Age.

pix-Internet Explorer-ild

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen