Berlingske Business
13:24Dybvad: Samhandel og europæisk samarbejde er presset

Google betaler milliarder for at søge hos iPhone

pix-iPhone
Google er standardsøgemaskinen på Apples iPhone-telefoner, og det er internetgiganten villig til at betale et stort milliardbeløb for fortsat at være. Arkivfoto: Regis Duvignau, Reuters/Scanpix Foto:

Internetgiganten lægger næsten 19 milliarder kroner hos ærkerivalen i år for at være standardsøgemaskinen på iPhone-telefonerne.

Selv om de er ærkerivaler, vil internetgiganten Google i år lægge omkring tre milliarder dollars - eller 18,9 milliarder kroner - i pengekassen hos iPhone-producenten Apple for at forblive standardsøgemaskinen på Apple-udstyr.

Det anslår analytiker Toni Sacconaghi fra det amerikanske analysefirma Bernstein over for den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Vigtig brik i Googles forretning

Google betaler for at være standardsøgemaskinen i Apples internetbrowser på alle iPhone-telefoner og iPad-tavlecomputere i erkendelse af, at en stadig større andel af Googles indtægter kommer fra netop mobilverdenen.

Omkring halvdelen af Googles indtægter fra mobilsøgning kommer fra netop Apple-produkter, viser analysen. Google tjener penge på de annoncer, som vises i forbindelse med søgningerne - og i håbet om, at folk vælger at klikke på annoncerne og dermed nå helt ud til annoncørerne.

Det store beløb udgør en betydelig del af Apples indtjening på andre tjenester ud over selve hardwareproduktionen. Denne del af Apple-forretningen ventes i år at omsætte for 29 milliarder dollars, hvilket er 19 procent mere end for et år siden. Den ventes at vokse til omkring 33 milliarder dollars i 2018. Det er samtidig her, at Apple har sin største indtjeningsmargen, nemlig på omkring 65 procent.

Bernstein-analytikeren mener, at Google dermed kan stå for op til fem procent af Apples samlede overskud i år.

pix-Glem Google

Microsoft vil også være med

Også Microsoft, som er verdens største softwareproducent, bidrager til Apples indtjening. Microsofts søgemaskine, Bing, er nemlig standard, når Apples digitale assistent, Siri, bruges til at skaffe svar på dette og hint, ligesom Bing er koblet sammen med Spotlight-søgefunktionen på Apple-udstyr, som kan finde apps, dokumenter, billeder m.m. på både udstyret selv og på nettet.

Hvad Microsoft betaler for det, er ikke offentliggjort, men Microsoft har de seneste år satset på at gøre Bing til et reelt alternativ til Googles søgemaskine.

Ifølge en opgørelse fra EU-Kommissionen sker omkring 90 procent af alle internetsøgninger i EU-landene gennem Googles søgemaskine.

120177988.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen