Berlingske Business
17:16

Google arbejder sig ind i Kina ad bagvejen

pix-Google-Tencent

Ny patentaftale med Kinas internetgigant Tencent giver Google mere adgang til Kina, hvor mange Google-tjenester blokeres af censuren.

Internetgiganten Google er i færd med at skaffe sig bedre fodfæste ad bagvejen i Kina, hvor mange Google-produkter blokeres af myndighederne, gennem en aftale med den kinesiske internetgigant Tencent.

Aftalen med Tencent, som bl.a. står bag Kinas største sociale medie- og betalingsapp, WeChat, med over 960 millioner brugere, handler om patenter og dækker en lang række unavngivne produkter fra begge selskaber. Aftalen betyder, at de ikke vil sagsøge hinanden for patentkrænkelser, hvilket vil betyde, at nye produkter og tjenester kan udvikles hurtigere. Samtidig erklærer begge selskaber sig »åbne« for et dybere samarbejde om fremtidige produkter og tjenester.

Google blokeret i Kina

Det er Googles første patentaftale med et større, kinesisk teknologiselskab, men den amerikanske gigant har tilsvarende aftaler på plads med de sydkoreanske elektronikkæmper Samsung og LG Electronics samt med amerikanske Cisco.

Google er verdens næststørste og Tencent det femtestørste selskab.

Google har i mange år været på kant med de kinesiske myndigheder og den omfattende og stedse skrappere internetcensur, fordi Google i 2010 nægtede at underlægge sin søgemaskine censur. Det har medført, at en lang række Google-tjenester ikke kan bruges af kinesere, fordi myndighederne spærrer for adgangen til dem. Det gælder blandt andet søgemaskinen, e-mailtjenesten Gmail og filmtjenesten YouTube. Facebook har siden 2009 været forbudt at bruge, og også adgangen til Twitter blokeres.

pix-Vestager/Cliqz

Mange Google-aktiviteter skyder frem

Kina er imidlertid et gigantisk marked, som gør store, teknologiske fremskridt og samtidig udgør verdens næststørste økonomi. Derfor vil giganterne gerne have deres del af det.

Google har derfor de seneste år antydet at være interesseret i at være mere til stede i Kina. Internetgiganten har oprettet et lokalt forskningscenter i kunstig intelligens, og i december 2017 investerede Google i den kinesiske livestreamspilapp Chushou, der minder om YouTubes egen tilsvarende. Google åbner desuden nu kontor i Tencents hjemby, Shenzhen.

Googles topchef, Sundar Pichai, talte for nylig på en konference i Kina, som den kinesiske cybermyndighed, der står bag internetcensuren, holdt, og giganten har også lanceret en kinesisk udgave af sin oversættelsestjeneste Google Translate.

pix-Smart hjem

Nokia får fuldt hus

Tencent, der har den 46-årige stifter Ma Huateng - med øgenavnet Pony Ma - som bestyrelsesformand og topchef, sidder sammen med konkurrenten Alibaba på store dele af markedet for spil, sociale medier og e-handel i Kina.

Finske Nokia indgik lige før jul en patentaftale med den kinesiske elektronikgigant Huawei - verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Apple - om, at Huawei kan bruge Nokias mange mobilpatenter i sine telefoner. Aftalen anslåes at indbringe Nokia over 100 millioner euro om året. Nokia har allerede aftaler med en anden kinesisk mobilproducent, Xiaomi, samt med Samsung, LG og Apple og får dermed alle de store mobilproducenter på listen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen