Berlingske Business

Google åbner første asiatiske datacentre

FRANCE-US-INTERNET-CULTURE-GOOGLE
Foto:

Søgetjenesten Google har onsdag åbnet sine første to datacentre i Asien for at imødekomme verdens hurtigst voksende marked for teknologiforbrugere.

Der er i Google-koncernen dog ikke planer om at åbne centre i Kina eller Indien på grund af problematiske vilkår i de to lande. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

De to datacentre åbner i henholdsvis Taiwan og Singapore, og Googles valg om ikke at gøre et lignende foretagende i enten Kina eller Indien kommer af problematikker, som afholder it-selskaberne fra at møve sig ind i verdens to mest folkerige lande.

Konstante reguleringer i Indien og kinesisk censur i cyberspace er ifølge Reuters forklaringen på, at Google har været nødsaget til at åbne datacentrene i de to andre asiatiske lande.

- Mens vi har været travlt beskæftiget med at bygge (de to datacentre, red.), har væksten i det asiatiske internetforbrug vist sig at være helt utrolig. Antallet af internetbrugere i Indien er fordoblet fra 100 mio. til 200 mio. Det har taget seks år at opnå samme milepæl i USA, lyder det fra Joe Kava, der er vicedirektør for Googles datacentre, i en meddelelse.

Joe Kava ser ikke, at den opadgående udvikling af asiatiske forbrugere vil bremse i et stykke tid, idet størstedelen af de mennesker, der stadig mangler at hoppe med på internetbølgen, også lever i Asien.

- I dag er vores faciliteter i Taiwan og Singapore oppe at køre, så vi både kan servicere de asiatiske brugere samt de resterende rundt om i verden med hurtigere og mere pålidelig adgang til vores værktøjer og services, meddeler Joe Kava.

Google kom ud af årets tredje kvartal med en indtjening eksklusiv salg videre til partner-websites på 11,92 mia. dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen