Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Gode fladskærme trækker bedre lyd og flere film med sig

pix-Sony-soundbar
Fladskærmene mangler oftest ordentlig lyd. Det klarer lydpanelerne (den lange, vandretliggende højttaler eller »soundbar«) under skærmen, og de nyeste kan nu også få lyden til at komme oppefra - samt holde kvaliteten, når man ser film optaget i ultra-HD-kvalitet. Her er det Sony, der fremviser sin nyskabelse på verdens største elektronikmesse i Las Vegas. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Fladskærmsfjernsyn med bedre skærme får flere til at investere i bedre højttalere, og nu sætter Sony-koncernen ind på alle fronter for at få flere film og TV-udsendelser klar i den skarpere ultra-HD-kvalitet, så man får glæde af sit nye fjernsyn.

LAS VEGAS, USA: Udbredelsen af de bedre fladskærmsfjernsyn med skarpere og mere farveægte billedgengivelse sætter nu skub i bedre lyd, mere indhold i god kvalitet og nye afspillere, som kan håndtere film optaget med flottere billeder.

Den japanske elektronikgigant Sony sætter hele sin brede styrke ind på at sørge for, at folk, der ejer et af de nye ultra-HD-TV, som viser billeder med fire gange så høj opløsning som almindelige fuld-HD-fjernsyn, nu får noget ordentligt, som de kan se på.

Sony skubber til sit filmselskab og sin underholdningsenhed

Sonys topchef, Kazuo Hirai, lovede under sin præsentation på verdens største elektronikmesse - Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas - natten til torsdag dansk tid, at både filmselskabet Sony Pictures og spil- og streamingselskabet Sony Entertainment vil sikre, at der bliver meget mere at se, som er optaget i ultra-HD-kvalitet (UHD) og med den nye farveforstærkningsteknologi HDR (»high dynamic range«).

Der har nemlig manglet ægte indhold, som kan matche de nyeste fladskærme, som efterhånden alle er ultra-HD-TV. Netflix og andre streamingtjenester begynder efterhånden også at have flere film og serier i UHD, men der er stadig langt til, at det bliver den nye standard, når man indspiller film og serier samt optager til TV.

Sony producerer også foto- og filmkameraer, der kan optage i UHD (som Sony selv kalder for 4K), og det er således i gigantens egen interesse at få sparket et ægte marked i gang.

CES-2017

Nye Blu-ray-afspillere til UHD-film

Samtidig præsenterer flere af de store producenter nu deres første UHD-Blu-ray-afspillere, så man kan købe en Blu-ray-film i UHD-kvalitet og lade afspilleren vise den i samme høje kvalitet på fladskærmen. Sony, Samsung, LG og Panasonic viser alle deres nyeste skud på stammen frem.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Samsung UHD-afspiller
Her er Samsungs nye Blu-ray-afspiller med ultra-HD-billedkvalitetsgengivelse, M9500 UHD Blu-ray Player. Den kan også trådløst modtage billeder og film, optaget i UHD på f.eks. en telefon, op på TV-skærmen. Foto: Samsung

De bedre TV-skærme lider dog under et lydproblem. Der er nemlig ikke plads til ordentlige højttalere, når skærmene er blevet så tynde. Sony fremviste dog en helt ny løsning, som kaldes »Acoustic Surface«, og hvor lyden sendes ud gennem selve skærmen, så Bravia-TVet ikke har brug for højttalere.

Det har de fleste andre fladskærmsfjernsyn, og det løses med såkaldte »sound bars«, en liggende, trådløs højttaler i hele fjernsynets bredde ofte suppleret med en trådløs bashøjttaler.

De nye af slagsen kommer nu med Dolby Atmos-teknologien, som ud over den velkendte mulighed for at sende lyd ud i mange retninger, så man føler, at man nærmest sidder midt i filmen, nu også sende lyd ud fra oven. Derved fornemmer man, at flyet passerer hen over hovedet på én, eller at regnen faktisk falder oppefra.

Billede

Lydoplevelsen skal være i top

Lydpanelerne kan nu også gengive lydkvaliteten fra film og TV i ultra-HD-kvalitet og kan skalere kvaliteten op, hvis originalmaterialet - f.eks. DVD-filmen - ikke er i ultra-HD men skal vises på en UHD-TV-skærm.

»Der er behov for en lydoplevelse i top,« forklarer Joe Stinziano, direktør for området hos Samsung i Nordamerika.

Samsungs nye lydpanel har sågar fået bashøjttaleren bygget ind, uden at det efter sigende skulle gøre basoplevelsen dårligere.

Lydpaneler og andre trådløse højttalere sælger ganske godt. Ifølge analysehuset Gartner blev der på verdensplan i 2015 brugt 360 milliarder dollars på den slags - et tal, der ventes at ville stige til 2.157 milliarder dollars i 2020.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen